How to: feedback goed verwoorden

Je wil een collega aanspreken op iets wat je dwars ligt. Hoe breng je het aan, zodat jij impact hebt en je collega ook met een goed gevoel uit het gesprek komt? Omdat je dat niet goed weet, beslis je om het te laten passeren. Begrijpelijk, maar ook een gemiste kans. Dat kan zeker anders.
Maandag 8 January 2024

Zelfs in de meest hechte teams is er soms wat frictie. Meer nog, dat is zelfs noodzakelijk in een goed draaiend team. Hechte teams kiezen er wel voor om elkaar aan te spreken op wat minder goed loopt. Sta even stil bij de mogelijke voordelen daarvan: meer onderling vertrouwen, een vlottere samenwerking, minder frustraties, gestroomlijnd werk en finaal een betere service naar de gasten. Elkaar aanspreken op fouten, gedrag, elkaar tips geven,… vergt wat moed en oefening. Want zeggen “Wat je daar deed, trok op niks”, dat is géén feedback. Maar dat weet jij ook wel.

Feedback moet opbouwend zijn, niet ontmoedigend. Daarom delen we enkele concrete tips en voorbeelden om feedback beter te verwoorden.

Als je iets te zeggen hebt, zeg het dan!* *Maar niet op eender welke manier

1. Maak het concreet en specifiek 

Laten we deze tip verduidelijken a.d.h.v. enkele voorbeelden:

Zeg niet ‘Jij laat altijd je spullen rondslingeren’. Wees maar zeker dat je gesprekspartner zal denken ‘Niet waar, ik heb mijn jas zojuist nog aan de kapstok gehangen’. Voor je het weet zit je in een welles-nietes discussie. Vermijd het woord ‘altijd’, het is te algemeen. Wat bedoel je met ‘spullen’? Welke spullen? Wat is ‘rondslingeren’? Beter zou zijn: ‘Vanmorgen ben ik gestruikeld over je rugzak toen ik toekwam met een doos vol met kerstgerief. Gisteren vond ik dat pakket met de nieuwe flyers niet omdat je sjaal erop lag.'

Nog zo vaag: ‘Je moet beter communiceren’. Wat is ‘communiceren’? Wat vond je dan niet goed? Beter is bv. om te zeggen: ‘Daarnet tijdens de vergadering over ‘…’ had ik moeite om je standpunt over ‘…’ te begrijpen, ik vond het onduidelijk.’  

Concrete voorbeelden gebruiken: altijd een goed plan. 

2. Gebruik de ik-vorm

Neem nu dit voorbeeld: ‘Jij communiceert niet duidelijk’ komt veel slechter binnen dan ‘Ik merkte bij mezelf dat ik moeite had om je standpunt over ‘…’ te begrijpen.’  

Door te spreken vanuit de ik-vorm, benoem je wat het gedrag met jou doet, welk effect het op jou heeft. Zo kan de ander beter begrijpen waarom jij hem/haar erop aanspreekt.  

3. Richt je feedback op het gedrag, niet op de persoon 

Je bent zo ongeorganiseerd’, met zo’n uitspraak ga je daar alvast geen verandering in brengen. Dat voelt aan als een aanval op de persoon en is te algemeen. Beter is om het gedrag te benoemen en concrete voorbeelden aan te halen. Bv ‘tijdens vergaderingen merk ik dat je niet vaak notities neemt, zoals gisteren toen het ging over ‘…’. Notities nemen zou inderdaad al een mooie stap zijn richting beter georganiseerd werk.  

4. Een stilte is oké

Feedback geven is niet alleen praten, maar ook luisteren. Moedig de ander aan om vragen te stellen. Een stilte toelaten en niet alles vol praten, doet al veel. Dialoog bevordert het begrip en de betrokkenheid. 

Wil je beter worden in het geven van feedback?

Is minstens één van deze tips nieuw voor je, en vooral verhelderend? Dan zullen onze nieuwe communicatieopleidingen je zeker interesseren. Ze laten je reflecteren op je eigen communicatiestijl om van daaruit je communicatie met collega’s (en ook klanten) te verbeteren.  

Succes ermee en laat ons weten wat voor jou werkt.  

Tags:

  • Horecatips en inspiratie