Conflicten oplossen, een uitdaging voor elke manager
Oplopende spanningen en conflicten zijn destructief voor de groepsdynamiek. Daarom is het als manager belangrijk om te handelen i.p.v. een afwachtende houding aan te nemen. Beschouw een conflict als een kans. Leg het onderliggende probleem open en bloot op tafel. Luister, bemiddel, maak afspraken en verbeter zo de samenwerking.
Horeca Forma is de officiële vormingsorganisatie voor de horecasector Paritair Comité 302. Ons gratis aanbod is enkel bedoeld voor:
- Horecawerknemers in het Paritair Comité 302 (vaste werknemers (deeltijds en voltijds) en extra's)
- Werkzoekenden die in het voorbije jaar gewerkt hebben in de horecasector (PC 302)
- Horecawerkgevers (PC 302) met personeel dat opleidingen volgt bij Horeca Forma
Per opleiding kunnen de toelatingsvoorwaarden lichtjes afwijken. Inschrijvingen van zaakvoerders zonder RSZ, particulieren, jobstudenten, flexi's, vrijwilligers,... worden geweigerd.
Over deze opleiding
Een collega vindt het nieuwe businessplan maar niets. Ze schreeuwt het niet van de daken, maar de sfeer is te snijden. Of, enkele medewerkers vertikken het om samen een shift te draaien. In deze opleiding leer je hoe je deze conflicten op een constructieve manier aanpakt. Niet door spanningen onder de mat te schuiven. Want vroeg of laat ontploft dan de boel.
Hoe wel? Je leert spanningen aan te voelen. Waar gaat het over? Hoe reageer je er zelf op? Hoe kom je tot de kern van het conflict? De inhoud, niet de emoties. Met concrete cases en rollespelen leer je echt te luisteren, tussen te komen en te bemiddelen. Het doel? Een draagvlak bij alle partijen om tot een oplossing te komen. Zo breng je wat geblokkeerd zat terug in beweging. En creëer je meer verbinding. Alle neuzen in dezelfde richting.
Wat leer je?
- Na de opleiding heb je inzicht in je eigen conflicthanteringstijl en kan je die aanpassen naargelang de situatie. Je leert hoe je al luisterend de noden bij de ander herkent.
- Je kan partijen bij elkaar brengen en in een setting van vertrouwen het conflict bespreekbaar maken. Je kan perfect inschatten wanneer je inbreng noodzakelijk is of wanneer je misschien extern hulp moet inroepen.
- Resultaat? Je kan conflicten op een constructieve manier oplossen met een betere groepsdynamiek als resultaat.
Trainer
Obelisk
Toelatingsvoorwaarden
Voor werkgevers* of leidinggevenden* in een strategische positie. De beginselen van communicatie heb je bij voorkeur onder de knie. Deze opleiding gaat nog een stapje verder: je leert conflicten hanteren.
! Ben je een operationeel leidinggevende die beter wil omgaan met kleine frustraties & spanningen? Dan is de opleiding ‘Hoe de samenwerking in goede banen leiden’ beter voor jou.
*Zie ook de algemeen geldende toelatingsvoorwaarden bovenaan deze pagina.
Agenda
Conflicten oplossen, een uitdaging voor elke manager
- dinsdag 12 november 2024 - 09:00 - 17:00
Betalende parkings in de buurt. Tegenover Genk station.
Conflicten oplossen, een uitdaging voor elke manager
- woensdag 20 november 2024 - 09:00 - 17:00
Parking hotel 5€/dag. Bereikbaar met bus of tram vanuit Gent St P station.
Conflicten oplossen, een uitdaging voor elke manager
- maandag 27 januari 2025 - 09:00 - 17:00
Vlakbij station Antwerpen-Centraal. Vlakbij betalende Parking Antwerpen centraal.
Prijs
Gratis deelnameVoorbeeldtraject
Strategisch leiderschap: 1. Betrek je medewerkers: vertaal je visie naar de werkvloer 2. Creëer sterke en efficiënte teams als ervaren leidinggevende 3. Voer ontwikkelgesprekken met impact 4. Conflicten oplossen, een uitdaging voor elke managerGoed om weten
Inschrijven verplicht.
Je krijgt een getuigschrift van Horeca Forma.