Als de draaglast de draagkracht overstijgt

Griet Deca: “Werkdruk verwijst naar de mate waarin mensen hun werk als belastend, stressvol of overweldigend ervaren. Je hebt dan het gevoel dat de vereisten van je werk hoger zijn dan je vermogen om je taken succesvol te kunnen uitvoeren. Het is moeilijk om werkdruk te meten, temeer omdat het zo persoonsgebonden is. Overuren duiden wel vaak op een verhoging van de werkdruk. Je kan natuurlijk ook een te lage werkdruk ervaren, wat in extreme gevallen een bore-out veroorzaakt.”

Pak de oorzaken van werkdruk aan

Een teveel aan werkdruk heeft negatieve effecten op onze gezondheid en welzijn. Het leidt tot stress, vermoeidheid, verminderde productiviteit, burn-out en een verminderde tevredenheid op het werk. Het is dus belangrijk om werkdruk te monitoren en de oorzaken aan te pakken. Hieronder delen we alvast concrete handvaten voor de 4 meest voorkomende oorzaken van werkdruk:

1. Hoge werklast: een overvloed aan taken, strakke deadlines en te veel verantwoordelijkheden.

Tips voor leidinggevenden:

  • Pols regelmatig bij je teamleden hoe ze hun takenpakket ervaren. Sta open voor suggesties om hun takenpakket anders in te vullen.
  • Anticipeer op drukkere momenten door tijdelijke krachten in te schakelen.
  • Voorzie je een lagere personeelsbezetting? Spreek dan een maximaal aantal reservaties af.

Tips voor werknemers:

  • Stel prioriteiten. Bepaal welke taken het belangrijkst zijn en focus daarop.
  • Praat met je leidinggevende over de werkdruk die je ervaart. Communicatie is het begin van verandering. Reik zelf suggesties aan en zoek samen naar oplossingen.
  • Neem elk uur een micropauze om stress onder controle te houden.

2. Beperkte middelen: onvoldoende tijd, collega's of hulpmiddelen om taken uit te voeren

Tips voor leidinggevenden:

  • Maak gebruik van technologie. Denk hierbij aan online reserveringssystemen, bestellen via QR-code en innovatieve keukentechnologieën.
  • Zorg voor een goede signalisatie (duidelijke bewegwijzering, informatieve menukaart, …) zodat je klanten niet te veel aan de mouw van je teamleden moeten trekken.
  • Volg opleidingen en vermijd zo om in vaste patronen te blijven zitten. Opleidingstip: Je shift slim organiseren en oplossingsgericht handelen .

Tips voor werknemers:

  • Organiseer je werk op minder drukke momenten. Een slimme mise en place voor openingstijd doet wonderen. Zorg dat alles goed aangevuld is en op zijn plaats staat. Denk in teamverband na over welke dingen je nog op voorhand kan doen.
  • Geef je leidinggevende suggesties als je mogelijkheden tot verbetering ziet (bv. een hulpapparaat of een betere manier om klanten te informeren).
  • Geef je grenzen aan en durf eens neen zeggen als je de limiet van je capaciteit bereikt.

3. Complexiteit van taken: ingewikkelde taken, moeilijke procedures of administratie, complexe recepten.

Tips voor leidinggevenden:

  • Organiseer oefenmomenten om nieuwe zaken aan te leren. Neem de tijd om uit te leggen wat je van je medewerkers verwacht. Geef duidelijke instructies.
  • Geef je teamleden de kans om externe opleidingen te volgen. Wist je dat Horeca Forma meer dan 100 gratis opleidingen organiseert, ook ter plaatse in je eigen zaak?

Tips voor werknemers:

  • Laat je leidinggevende weten welke taken je ingewikkeld vindt. Ga samen op zoek naar oplossingen om de juiste vaardigheden onder de knie te krijgen en/of taken te vereenvoudigen.
  • Geef aan welke opleidingen je wil volgen. Neem alvast een kijkje in het gratis opleidingsaanbod van Horeca Forma!

4. Werk-privébalans: een gebrek aan evenwicht tussen werk en privé, het gevoel geen tijd te hebben om te herstellen of te ontspannen buiten de werktijd.

Tips voor leidinggevenden:

  • Herbekijk je shifts en overweeg om ze korter te maken.
  • Maak het uurrooster van je werknemers bespreekbaar. Vraag of ze een vast of flexibel uurrooster verkiezen en bekijk in welke mate je hieraan kan tegemoetkomen.
  • Moedig je teamleden aan om momenten van ontspanning in te plannen.

Tips voor werknemers:

  • Geef zelf aan wat voor jou de ideale balans is tussen werktijd en privétijd en bekijk samen met je leidinggevende wat mogelijk is.

Plan tijdens je vrije momenten voldoende ontspanning in. Maak bewust tijd voor je familie, sport en hobby’s. Ontspanning is broodnodig om gelukkig te blijven, en dus niets om je schuldig over te voelen.

Net zoals bij andere factoren die werkgeluk beïnvloeden, is omgaan met werkdruk een gedeelde verantwoordelijkheid. Als je niet met elkaar praat, kan je tenslotte niet naar oplossingen zoeken.

Griet Deca, Chief Happiness Officer bij Tryangle

Vinger aan de pols

Griet: “Wees alert voor signalen die aangeven dat je te veel werkdruk ervaart, zodat je tijdig kan ingrijpen. Feedback van je collega’s kan een signaal zijn: ‘jij met je kort lontje’, ‘je ziet er moe uit’, ‘ben je nu weer aan het werken?’. Probeer daarnaast je vermoeidheidsgraad in de gaten te houden. Het aantal overuren dat je presteert, is ook een duidelijke indicator van hoge werkdruk.”

Praten, luisteren en oplossingen zoeken

Griet: “Net zoals bij andere factoren die werkgeluk beïnvloeden, is omgaan met werkdruk een gedeelde verantwoordelijkheid. Als je niet met elkaar praat, kan je tenslotte niet naar oplossingen zoeken. Een luisterend oor bieden is voor werkgevers een absolute prioriteit. Probeer helder te krijgen welke aspecten voor werkdruk zorgen en wat je kan doen om de situatie te veranderen. Wees eerlijk over wat je niet kan oplossen, zodat er geen foute verwachtingen ontstaan. Als werknemer is het belangrijk dat je benoemt wat je ervaart en dat je constructieve oplossingen aanreikt. Doe je best, maar ga niet over de grenzen van je mentale en fysieke gezondheid. En vier successen, want dat geeft energie!”

Interessante opleidingen rond werkbaar werk

Ben je op zoek naar handvaten om je team veerkrachtig te houden? Dan kunnen deze trainingen je alvast inspireren: