Het aanstekelijk effect van werkgeluk
Vraag aan 10 medewerkers wat voor hen de definitie van werkgeluk is, en je zal 10 verschillende antwoorden krijgen. Niet raar, want werkgeluk komt uit onszelf en niemand is gelijk. Wat vaststaat, is dat gelukkige werknemers een positief gevoel afstralen op hun collega’s. We mogen dus gerust van een viraal effect spreken. Hoe je de happy microbe verspreidt? Dat legt Griet Deca, Chief Happiness bij Tryangle, ons met een brede glimlach uit.
Goede resultaten dankzij positieve emoties
De meest voorkomende antwoorden op de grote werkgelukvraag zijn: je werk graag doen, een goede balans tussen werk en privé, leuke collega’s, voldoende flexibiliteit en vrijheid, … Wij zijn natuurlijk benieuwd naar het antwoord van onze happiness experte.
Griet: “Je kan werkgeluk samenvatten als het realiseren van goede resultaten dankzij positieve emoties op de werkvloer. Daarbij zijn beide pijlers onlosmakelijk met elkaar verbonden. Goede resultaten leiden tot een versterking van de professionele relaties, op voorwaarde dat die resultaten gevierd worden. En daar schuilt voor heel wat teams een uitdaging. Is het immers niet de gewoonte om wat goed gaat in stilte te laten passeren en vooral te spreken over wat minder goed loopt?”
De piramide van werkgeluk: 7 stappen

De welzijnsexperts van Tryangle hanteren een unieke happiness at work strategie. Die is gebaseerd op 7 fasen waarbij je niet zomaar aan de kers van de taart kan beginnen. Je start bij de basis en bouwt laag per laag op naar de top. Ook belangrijk: het gaat om een co-creatie. Zowel leidinggevenden als medewerkers zijn verantwoordelijk voor het bereiken van de top.
- Werktevredenheid: Begin met een stevige basis. Maak transparante afspraken over verloning, functieomschrijving, uurroosters en andere praktische aangelegenheden.
- Connectie: Je horecazaak valt of staat met een sterk team en hoe goed mensen met elkaar samenwerken. Investeer tijd en aandacht aan het opbouwen van onderling vertrouwen, psychologische veiligheid, heldere communicatie en constructieve feedback. Werk als leidinggevende aan de balans tussen sturen en coachen. Scherp je eigen people skills en die van je team aan via workshops.
- Positieve bedrijfscultuur: Druk of macht uitoefenen werkt merkbaar minder goed dan vertrekken vanuit een positieve mindset die openstaat voor groei. Denk bewust na over het geven van positieve ‘injecties’ zoals een warm gesprek, successen vieren, waardering tonen en de diversiteit van mensen respecteren. Er bestaan heel wat opleidingen rond werkdruk, perfectionisme, mind fitness, … om je team mee te krijgen in de positieve mindset.
- Aandacht voor welzijn: Boost de veerkracht van je mensen door preventief in te zetten op mentaal en fysiek welzijn. Zo vermijd je niet alleen stress en burn-outs, maar bevorder je ook de prestaties van je team. Geef je medewerkers zo veel mogelijk informatie over het belang van beweging, gezonde voeding, voldoende slapen, …
- Talent management: Moedig jij je medewerkers aan om hun talenten te ontdekken en te ontplooien? Krijgen ze de kans om open te communiceren over wat ze het liefst doen en waar ze het meest energie uithalen? Het moet niet gezegd: wie zijn of haar competenties optimaal kan gebruiken, presteert beter én is gelukkiger.
- Engagement: Geëngageerde werknemers zijn de brandstof van je horecazaak. Geef engagement alle kansen, door je teamleden te stimuleren om initiatief te nemen. Laat hen zelf nadenken over hoe ze hun werk doen. Betrek hen in beslissingen en keuzes. Betrokken medewerkers blijven graag bij je werken, hebben een bijzonder positief effect op hun collega’s én zorgen voor tevreden klanten. 3 x winst!
- Happiness als missie: De leuze van Tryangle luidt: the future belongs to the happy! Als je deze gedachte ondersteunt, én actief werk maakt van een constructieve werkplek waar mensen goed in hun vel zitten, bereik je de top van de happiness piramide. Door het aanstekelijk effect komt de happy microbe al snel in je DNA te zitten. Het gevolg? Een ijzersterk employer brand, een bevlogen team en gelukkige klanten.
Concrete tips voor meer werkgeluk
Geef toe, het ziet er mooi uit aan de top van de piramide: gelukkige medewerkers, sterke resultaten, tevreden klanten, … Wat wil je nog meer? Maar zoals gezegd, je geraakt niet in 1-2-3 aan de happiness top. Het vraagt aandacht, tijd en ruimte. Griet Deca geeft je alvast 9 haalbare tips waarmee je direct aan de slag kan:
✔️ Ga in dialoog
Leer de mensen in je team en hun noden en wensen kennen. Wat geeft jouw medewerker energie? Wat zijn de verwachtingen rond werkuren en jobinhoud? Door in gesprek te gaan, krijg je de mogelijkheid om het beste uit je mensen te halen. Bovendien worden alle partijen beter van een open communicatiecultuur.
✔️ Geef een krachtig voorbeeld
Als je zelf uren klopt tot je erbij neervalt, pauzes overslaat en als een kip zonder kop van de keuken naar de zaal rent, dan zullen je medewerkers ook minder geneigd zijn om bewust en efficiënt te werken. Begin dus met aan je eigen work-life-blend te werken en voldoende deconnectie in te bouwen. Lead by example!
✔️ Geef eens vaker een compliment
Kwam er een klant naar jou om te vertellen wat een fijne avond hij in jouw zaak had? Deel het met je team. Ben je tevreden over een initiatief van een collega, of over de vooruitgang die een nieuwe medewerker maakt? Toon je waardering. Positieve injecties zijn broodnodig om in een opwaartse spiraal te belanden.
✔️ Ga voor een positieve mindset
Deze tip sluit mooi aan bij de vorige: werk aan die opwaartse spiraal. Start je teammeetings met het vieren van kleine successen. Bedank je medewerkers voor wat goed liep. Zijn er fouten gemaakt? Geef dan positieve feedback en focus op het leerproces.
✔️ Maak je waarden helder
Als leidinggevende weet je ongetwijfeld welke waarden bijdragen aan een positieve bedrijfscultuur. Is het ook duidelijk voor al je medewerkers (poetshulp, keukenpersoneel, zaalpersoneel, …)? Probeer je waarden helder te verwoorden, en leg uit welk gedrag daarbij past. Een teamcharter daarbij helpen. Dit document kan pas beginnen leven als het door iedereen gekend én goedgekeurd is.
✔️ Heb aandacht voor welzijn
Ondersteun je medewerkers actief om aan hun fysiek en mentaal welzijn te werken. Geef hen informatie over fysieke gezondheid en het belang van pauzes. Begin bij jezelf en inspireer je team. Lees alvast onze blogs over welzijnsgesprekken en fysieke gezondheid voor tips en handvaten.
✔️ Moedig informele praatjes aan
Neem de tijd om je medewerkers te begroeten aan het begin van hun shift. Spreek hen aan met hun voornaam en pols naar hun weekend, gezin of hobby. Moedig ook verbindende gesprekken tussen je teamleden aan, en geef humor een plaatsje op de werkplek. Zet gezamenlijke ontspanning op de agenda, en bouw zo een vertrouwensrelatie op.
✔️ Heb oog voor talent
Maak een quick scan van de talenten in je team en kijk hierbij verder dan de activiteiten op de werkvloer. Bijvoorbeeld: “Ik hoorde dat jij de jaarlijkse fuif organiseert voor je sportclub. Heb je zin om mee te werken aan de organisatie van ons volgende klanten-evenement?”
✔️ Zet in op pauzes
Gun jezelf en je collega’s elk uur een kleine pauze. Ervaar meteen het effect op je energiepeil en concentratievermogen. Denk hierbij aan bewust bewegen: even naar het toilet lopen of een korte wandeling in de frisse buitenlucht. Of sterk je relaties met je collega’s aan en doe een babbeltje.
Bonustip: ga stap voor stap
Griet: “Nogmaals, je komt niet in een vingerknip aan de top van de piramide. Denk na over wat werkgeluk voor jouw organisatie betekent, maak passende keuzes, en timmer stap voor stap aan de weg. Op welke manier wil jij in jouw organisatie met werkgeluk aan de slag? Kijk nog eens naar de piramide en werk per laag haalbare doelstellingen uit. Wil je meer waardering tonen? Begin dan met elke dag één compliment te geven. Voor je het weet is het een gewoonte én steek je jouw collega’s aan met een positieve mindset.”