Hoe beantwoord je klachten en slechte reviews met ChatGPT?

Aan tafel hoor je geen klachten, maar op het internet krijg je een (onterechte) slechte review. De kans is groot dat dit je frustreert, waardoor het je veel tijd en energie kost om gepast te reageren. Herkenbaar? Goed nieuws, want dankzij ChatGPT is dat verleden tijd. Zolang je rekening houdt met deze eenvoudige tips.
Vrijdag 29 March 2024

Reageer altijd op slechte reviews!

We kunnen het niet genoeg zeggen: reageer AL-TIJD op reviews, en al zeker op slechte. Je reputatie is te belangrijk om zomaar online te grabbel te gooien. De gouden regel? Vermijd negativiteit. Door positief te reageren en de kwaliteiten van je zaak in de kijker te zetten, zal je minder negatieve beoordelingen krijgen. Maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.

Leer professioneel reageren op reviews

Professioneel reageren op en monitoren van reviews is cruciaal om een horecazaak online te beschermen. Artificiële Intelligentie kan je daarbij helpen.

Schrijf je in voor een gratis opleiding

ChatGPT beantwoordt klachten: de voordelen

Laat je dus een handje helpen door technologie. Want wie ChatGPT als digitale assistent inschakelt, kan rekenen op een aantal grote voordelen.

  • Geen emoties: van klachten over bestek met kalkresten tot een beschuldiging van voedselvergiftiging, voor ChatGPT maakt het geen verschil. De tool houdt het hoofd koel en kan de scherpe randjes van jouw antwoord vijlen.
  • Inspiratie: willen de juiste woorden je niet te binnen schieten? Laat ChatGPT een voorzet doen.
  • Spelling: een bericht vol spellingsfouten komt heel onprofessioneel over. Wie teksten laat nalezen door ChatGPT, kan voor 99% vertrouwen op de correcte schrijfwijze.
  • Kostprijs: Je kan ChatGPT helemaal gratis gebruiken. Voor de snellere en betere versie betaal je maandelijks € 20.

Geen klachten over ChatGPT?

Blindelings vertrouwen op ChatGPT is geen goed idee. De technologie is in volle ontwikkeling en maakt nog altijd fouten. Het is dus absoluut geen volwaardige collega die je klachtendepartement kan overnemen. Integendeel! Maar wie rekening houdt met deze valkuilen krijgt er een extreem krachtige assistent bij.

  • ChatGPT vertelt soms nonsens: het gebeurt dat ChatGPT antwoorden geeft die niet bestaan, zoals locaties, mensen … Dubbelcheck alles!
  • ChatGPT is geen mens: hoe overtuigend de antwoorden ook lijken, voor empathie en gevoel moet je niet bij de chatbot zijn. Vergeet geen menselijke touch mee te geven aan je bericht, je lezer voelt dat.
  • ChatGPT is geen wondermiddel: Je moet nog altijd denkwerk en moeite in een antwoord steken, maar veel minder.

ChatGPT: JIJ zit aan het stuur

ChatGPT is een machine die pas goed werkt als die goed aangestuurd wordt door – jawel – mensen. Door jou dus. Alles begint bij het geven van een goede opdracht, ook wel ‘prompt’ genoemd. Houd deze vuistregels bij de hand als je de volgende keer ChatGPT vraagt om een review te beantwoorden.

  • Wees duidelijk: hoe beter je vertelt wat je wil, hoe beter het antwoord zal zijn. Stel je vraag dus duidelijk en gestructureerd, en geef voorbeelden. Dat doe je door een of meerdere teksten in ChatGPT te plakken en te zeggen ‘geef een antwoord in de stijl van deze teksten’.
  • Zet de feiten op een rijtje: Je kan niet zomaar een slechte review in ChatGPT gooien en verwachten dat er een correct antwoord komt. Pas als je beschrijft wat terecht is en wat niet, en je de juiste context meegeeft, kan ChatGPT z’n werk doen. Werk daarvoor met opsommingen. Dat kan er zo uitzien:

- Wie zijn we?: een boetiekhotel in het centrum van Brussel

- Wat is het probleem?: de klant heeft niet goed geslapen door straatlawaai

- Is dit onze schuld? Nee. We communiceerden dit op voorhand naar de klant toe

- ...

  • Vraag om extra versies: wees niet tevreden met het eerste antwoord. Iets laten herschrijven kost je niets en maakt het antwoord doorgaans beter. Na gemiddeld 3 herschrijfbeurten krijg je het beste resultaat.
  • Deel je doelpubliek: vertel ChatGPT tegen wie het spreekt. Dan krijg je antwoorden op maat. Zeg dus bijvoorbeeld ‘ChatGPT, je bent de maître d’hotel van een luxueus restaurant. Je doelpubliek zijn veertigers die houden van goed eten, de toon is formeel maar niet ouderwets. Gebruik de u-vorm’.

Experimenteren maar!

Deze tips kan je heel eenvoudig toepassen, dus surf naar ChatGPT en experimenteer erop los. Geef het zeker niet meteen op na tegenvallende resultaten. Het kan even duren eer jij en ChatGPT elkaar helemaal begrijpen. Geef de relatie dus een beetje tijd, want die win je dubbel en dik terug. Zo kan je meer tijd met je gasten doorbrengen en daar wordt iedereen gelukkig van.

Werken aan je online reputatie?

In onze vernieuwde opleiding ‘Online reputatiemanagement en omgaan met reviews’ leer je deze 'ChatGPTips ;-)' toepassen en veel meer. Dit is een online opleiding van één dag. Of breng een groep collega's samen en laat de trainer afzakken naar jullie horecazaak. Dat kan ook!

Volg de digitale opleiding Reputatiemanagement

Tags:

  • Horecatips en inspiratie