Eerste hulp bij verkoopgesprekken

Als frontline medewerker krijg je dagelijks vragen van (potentiële) klanten over de diensten die jouw feestzaal of hotel aanbiedt. Maar hoe haal je de klant over de streep om ook effectief te boeken, te reserveren, aan te kopen, ... Kortom, om over te gaan tot actie?
Vrijdag 29 April 2022

1. Wat onderscheidt jou? Maak een lijstje!

Maak bij jezelf de oefening: wat zijn de 10 onderscheidende kenmerken van de zaak waar je werkt, zonder de typische kenmerken prijs/kwaliteit en service te gebruiken. Dit verplicht je om eens verder te denken dat hetgeen iedereen uitspeelt.

2. Maak het voordeel concreet 

Probeer deze onderscheidende kenmerken te vertalen naar concrete voordelen voor je  klant. Zeg dus niet “Ons hotel is gelegen in het midden van het centrum” maar wel “Op minder dan 2 minuten wandelen zit je de gezelligste straatjes van de stad”. Deze concrete voordelen zijn echte interessewekkers. Gebruik ze in verkoopsgesprekken, maar ook op je website, sociale media, ...

3. Doorvragen i.p.v. tegenspreken

Bots je op weerstand in een gesprek? Belangrijk: ga tijdens een verkoopgesprek niet rechtstreeks in tegen een bezwaar van je gesprekspartner. Je kan beter doorvragen met “Hoe bedoel je precies?” zodat je naar de juiste behoefte kan peilen. Buig het bezwaar nadien om in een voordeel voor je klant.

Verkoopskills kan je trainen

Vond je de bovenstaande tips interessant? De ultieme tip is natuurlijk om je verkoopskills te verbeteren via een opleiding. Tijdens deze opleiding, speciaal voor frontline medewerkers, ontdek je nog veel meer spontane en aangename verkooptechnieken.

Opleiding doeltreffende verkooptechnieken voor frontline medewerkers

Ook interessant

Tags:

  • Horecatips en inspiratie