Meer verdienen per tafel? Checklist voor de bediening

Verkopen voelt soms onwennig. Zeker als je gastvrijheid hoog in het vaandel draagt. Maar wist je dat die twee eigenlijk perfect samengaan? Zeker in de zomer, wanneer gasten ontspannen zijn en openstaan voor iets extra’s. Hoeveel van deze 9 checks vink jij al af?
Vrijdag 1 augustus 2025

Check 1: weten wat je wil verkopen

Om rendabel te zijn, moet je goed weten wat je wil verkopen. Begin elke service met een korte briefing met heel het team: welke gerechten en dranken hebben de hoogste marge? Wat moet vandaag nog de deur uit om verspilling te vermijden? De belangrijkste taak van een zaalmedewerker is niet het dragen van borden, wél je gasten begeleiden met suggesties op een gastvrije manier.

Check 2: Het eerste contact = eerste verkoopkans

Grijp je moment nog voor je gasten de kaart openen. “Onze huiscocktail met verse aardbeien uit eigen tuin vliegt de deur uit met dit weer” doet veel meer dan een standaard begroeting. Je zet meteen de toon én stuurt je gasten richting iets lekkers dat ze anders misschien zouden overslaan.

Check 3: je persoonlijke favoriet delen

“Mijn favoriet? De burrata met tomaatjes en basilicum en homemade naanbrood, de ideale zomerlunch als je het mij vraagt.” Een spontane tip maakt het persoonlijk en dat schept vertrouwen. Gasten waarderen dat want je suggestie voelt niet aan als verkopen, maar als goed advies. Of je nu je eigen voorkeur deelt, die van collega’s of andere gasten: je wekt nieuwsgierigheid zonder te pushen.

Check 4: actief adviseren bij twijfel

Vaak kan je al zien wanneer gasten twijfelen. Merk je dat ze moeite hebben met kiezen? Ga het gesprek aan. In plaats van “ik kom zo wel terug”, vraag je beter: “Kan ik al ergens bij helpen?” Zo creëer je een kans om een suggestie te doen op maat. Door een gerichte vraag te stellen, ontdek je wat de gast zoekt en speel je beter in op zijn verwachtingen. Veel gasten appreciëren dat duwtje in de rug om hun keuze te maken.

Check 5: keuzevragen stellen i.p.v. ja/nee-vragen

Wat werkt volgens jou beter? “Wensen jullie water?” of “Mag ik een fles plat of bruis brengen? We hebben flesjes van een halve liter of een liter.” Keuzevragen doen het vaak goed. Je verhoogt de kans op een bestelling. Ze zetten het brein aan het werk en sturen subtiel richting een beslissing. Simpel, maar doeltreffend.

Check 6: dessertkaart inzetten voor impulsaankopen

Na een geslaagde maaltijd staan gasten meer open voor iets extra. Leg je dessertkaart zonder te vragen op tafel. Zeg dus niet “Willen jullie nog een dessert of koffie?” maar: “Ik breng alvast de dessertkaart, dan kunnen jullie rustig kijken of er nog iets lekkers bijzit.” Zo werk je impulsaankopen in de hand. Ook als je met QR-codes werkt: verwijs ernaar en tip meteen je favoriete nagerecht. Dan gaan gasten vanzelf kijken. Nagerechten hebben meestal een hoge marge, dus deze stap overslaan is een gemiste kans.

Check 7: gerechten smakelijk omschrijven

De manier waarop je een gerecht beschrijft, maakt een wereld van verschil. “Appeltaart” klinkt oké, maar “warme appeltaart volgens het recept van de grootmoeder van onze chef, met appels uit eigen tuin” doet je gasten watertanden. Je gast zal sneller verleid worden als hij het al bijna kan proeven.

Check 8: service bieden tot het einde

Geef je gast net dat laatste zetje als je voelt dat er een opening is. Zie je een gast twijfelen tussen de rekening of toch nog een dessert? Geef dan een subtiel duwtje: “Als jullie liever delen, dan kan ik ook 2 lepeltjes brengen?” Zo hou je het laagdrempelig en verhoog je de kans op een ‘ja’. Ga in elk geval altijd op zoek naar een ‘ja’-moment. Het is vaak op het einde dat je het verschil maakt, ook in de rekening.

Check 9: (terras)gasten activeren

De tafels op je terras zijn schaars, zeker in ‘t zonnetje. Toch blijven je gasten te lang zitten, zonder nog iets te bestellen. Wacht niet af, maar passeer bewust om je beschikbaarheid aan te geven: “Geef gerust een seintje als je nog iets wenst, ik ben in de buurt.” In 9 van de 10 gevallen volgt dan toch een bestelling of vragen ze de rekening.

Actief en gastvrij verkopen draait niet om je gasten iets aanpraten. Het gaat om luisteren, meedenken en het juiste voorstellen op het juiste moment. Met deze checklist op zak heb je alle tools in handen om op een natuurlijke manier meer te verkopen én een sterke service aan te bieden. Met elke check die je afvinkt, maak je je job leuker én je gasten blijer.

Wil jij deze hele lijst kunnen afvinken?

Hospitality-expert Kevin Strubbe leert je hoe je de gasten verleidt terwijl je een fijn, oprecht gevoel achterlaat. Schrijf je in voor deze opleiding (1 dag) of organiseer de opleiding in je bedrijf, dat kan al vanaf 6 deelnemers. Deelname is gratis.

Gratis opleiding: Gastvrij verkopen voor meer omzet

Tags:

  • Horecatips en inspiratie