De eerste indruk
Volg deze 7 gouden regels en je maakt gegarandeerd een goede eerste indruk.
1. Kom op tijd
Vermijd stress en zorg dat je niet moet gaan rennen voor je trein of bus, want dan kom je zwetend toe op je sollicitatiegesprek en dat geeft geen goede eerste indruk. Zorg dat je 10 à 15 minuten voor de afspraak aanwezig bent. Dan heb je nog even de tijd om tot rust te komen of om je nog wat voor te bereiden op het gesprek.
2. Dress for success
Kleed je netjes en passend. Zoek naar een persoonlijke stijl die bij jou past, die uitstraalt hoe je wil overkomen en waar je je goed in voelt. Zorg dat je kledij mooi gestreken is en geen vlekken bevat. Mooie gepoetste schoenen maken je outfit af!
3. Een verzorgd uiterlijk
- Denk aan verzorgde handen en propere en bijgeknipte nagels.
- Gebruik deodorant, aftershave of eau de toilette om onaangename geurtjes te vermijden, maar doe dit met mate.
- Let ook op je ademgeur. Poets je tanden vlak voor je vertrekt en neem zeker ook een pepermuntje mee.
- Was je haren en verwijder haarschilfers met een aangepaste shampoo.
- De mannen zorgen best ook voor een goed en gladgeschoren baard.
4. Handdruk en glimlach
Een eerste begroeting begint meestal met een handdruk. En dat is meteen je eerste kans om een goede indruk te maken. Wanneer je iemand de hand schudt, wekt dit vertrouwen op. Zorg er dus voor dat deze handdruk niet te hard of te zacht is. Een oprechte glimlach zorgt voor een positieve werking.
5. Houding
Soms moet je even wachten voor de werkgever je binnenroept voor het gesprek. Hang dan niet onderuitgezakt in een zetel of een stoel, maar recht je rug en hou je schouders achteruit. Door die houding kom je energieker over, laat je blijken dat je klaar bent voor het gesprek en straal je zelfvertrouwen uit.
Zit je even later tegenover de werkgever? Blijf dan aan je lichaamstaal denken: gekruiste armen komen afstandelijk en gesloten over. Dat laat je dus best achterwege.
6. Handen
Let er op dat je niet met je handen in je haar begint te spelen, jezelf krabt, voortdurend je gezicht aanraakt of voortdurend speelt met een balpen, papiertje,… Je doet dit onbewust omdat je zenuwachtig bent of omdat het je helpt om je rustiger te voelen, maar je gesprekspartner wordt er net onrustig door.
7. Oogcontact
Wie oogcontact vermijdt, komt onzeker over. Dat wil je niet tijdens je gesprek. Kijk de werkgever dus aan als je aan het woord bent.
Ook dit is interessant: