Take away 2.0: horecacollega's aan het woord

Veel restaurants en bars zijn in sneltempo overgeschakeld naar een take away service. Gelukkig hebben de meeste ondernemers daar goed over nagedacht en hun lessen getrokken uit de lockdown van maart-juni. Dit zijn de tips van Wonderbar, Hostellerie Saint-Nicolas** en Restaurant U. Ben jij even goed bezig als zij?
Monday 2 November 2020

Wonderbar 

Wonderbar is een cocktailbar in het centrum van Genk. Vorige lente zijn uitbaters Shan en Stijn gestart met ‘Livingroom cocktails’, hun take out en delivery service. 

“Hou het simpel en beheersbaar.” Met deze tip steken Shan en Stijn van wal. “Door je verpakkingen en je aanbod te beperken, kan je zeer efficiënt werken. Ook doen wij niet elke dag take-out. In de lente deden we dit 5 dagen op 7, nu nog maar 3 dagen op 7. Dat bespaart ons heel veel dode uren.” Bij Wonderbar leveren ze ook aan huis, en daar hebben ze goed over nagedacht. “In de lente was onze leveringszone eigenlijk te groot. We moesten te ver rijden, waardoor we de reistijd soms verkeerd inschatten en te laat aankwamen bij de klanten. Deze keer switchen we onze leveringszone om de zoveel tijd, waardoor het makkelijker werken is.” Voor het uitstippelen van de meest efficiënte route, gebruiken Shan en Stijn de website www.routexl.be.  

“Om ons bereik te vergroten, adverteren wij op sociale media. Tegen een lage kost halen we zo een hoog rendement.” En ook de verpakking is een aandachtspunt bij Wonderbar. “Wij zien heel veel plastic verpakkingen opduiken, maar wij verkiezen herbruikbare apothekersflesjes en biologisch afbreekbare zakjes.” Dat ziet er nog hip uit ook! 

http://wonderbar.moos.studio  

Hostellerie Saint-Nicolas** 

Een tweesterrenkeuken aanbieden in een take away formule? Dat kan toch bijna niet, zou je denken. Daarom kiest chef Michael in zijn take away menu voor eenvoudigere gerechten die de gasten geen enkele moeite kosten.  

“Keep it simple voor jezelf maar vooral ook voor de gast.” Dat is volgens Michael cruciaal. “Wij geven geen tweesterrenkeuken in onze take out service. We kiezen voor gerechten die simpel zijn, thuis ook. We dresseren alles zoveel mogelijk van tevoren in het potje. Bij koude gerechten moet je maar het dekseltje opendoen en je kan beginnen eten. Bij warme gerechten serveren we ook praktisch alles in één schaal, zodat mensen het maar in de oven moeten zetten. Geen aparte potjes met een crumble hier of creme of sausje daar… Mensen verwachten niet teveel tralala bij take away. Ze kunnen toch niemand uitnodigen en het mag niet te ingewikkeld zijn omdat ze in de week al veel zelf koken. In het weekend hebben ze graag een makkelijkere oplossing.”

Geen aparte potjes met een crumble hier of creme of sausje daar… Mensen verwachten niet teveel tralala bij take away. Ze kunnen toch niemand uitnodigen en het mag niet te ingewikkeld zijn omdat ze in de week al veel zelf koken.

Michael Vanderhaeghe, chefkok Hostellerie Saint-Nicolas**
Take away Saint Nicolas

Michael benadrukt het belang van duidelijke, schriftelijke instructies. “Als je de uitleg enkel mondeling doet, kan het zijn dat de mensen het al vergeten zijn als ze thuiskomen. Wij geven uitleg op de verpakking of geven er een apart blaadje bij. Ook de details zijn belangrijk: moet het gerecht met of zonder deksel opgewarmd worden? Dat is belangrijke info als je niet wil dat de vis of het vlees uitdroogt.” Nog om uitdroging te vermijden geeft Michael altijd voldoende saus mee! 

“Bereken alles goed. Zorg dat je de juiste prijs vraagt voor je producten. Wat ook belangrijk is voor de foodcost, is om niet te veel te moeten weggooien. Wij kiezen ervoor om de mensen in de week te laten bestellen voor vrijdag, zaterdag en zondag zodat we al vrij snel een idee hebben van het aantal bestellingen. Zo weten we hoeveel producten we moeten bestellen en vermijden we dat we met heel veel overschot zitten. Zo vinden wij het gemakkelijk.”  

Tot slot, “werk met verse producten, want je weet niet zeker of de klant het direct gaat opeten. Misschien bewaren ze het wel nog een nachtje in de koelkast?”.  

http://hostellerie-stnicolas.com  

Take away Restaurant U

Restaurant U 

Jo van Restaurant U in Genk zweert bij seizoensproducten, duurzaam gevangen vis en diervriendelijk geproduceerd vlees. Die filosofie trekt hij door naar zijn take away menu, maar de kaart is geen kopie van zijn normale kaart.  

“In tegenstelling tot vorige keer kiezen wij voor een minder complex concept. We hebben gemerkt dat het toch niet haalbaar is om de beleving van je zaak 100% tot bij de mensen thuis te brengen. Daarom willen we het contrast groter maken tussen onze normale menukaart en de take away menu. Zo gaan klanten niet vergelijken. We hebben het dus over een andere boeg gegooid. Deze keer doen we een -beperkte- Thaise take away, maar we blijven uiteraard trouw aan onze filosofie. Dat is werken met lokale en seizoensgebonden producten.”  

We hebben gemerkt dat het niet haalbaar is om de beleving van je zaak 100% tot bij de mensen thuis te brengen. Daarom willen we het contrast groter maken tussen onze normale menukaart en de take away menu. Zo gaan mensen niet vergelijken.

Jo, eigenaar Restaurant U

Tot slot heeft Jo een gouden tip om je bereik te vergroten. “Wij werken samen met een ander restaurant, met de Levensboom in Hasselt. Zo kunnen we allebei ons klantenbereik vergroten. Wij leveren onze gerechten in Hasselt en zij leveren ook hun gerechten hier in Genk.”  

https://restaurant-u.be/  

Nu we allemaal in hetzelfde schuitje zitten, kunnen we maar best elkaar helpen. Deel zeker ook jouw tips met collega’s uit je buurt en maak er samen het beste van. Want hoe meer we de horeca tot bij de mensen thuis kunnen brengen, hoe beter!