Kinderen lusten dat toch niet? Toch wel!

Frieten of chicken nuggets op je kinderkaart: het verkoopt altijd. Prima, zou je denken. Maar steeds meer ouders verwachten beter. Wat je de kleinsten voorschotelt, zegt veel over je zaak. Met een slimme kinderkaart serveer je iets waar kinderen én ouders blij mee zijn. Zo onderscheid je je moeiteloos van de rest.
Vrijdag 5 september 2025

Dit artikel staat in ons opleidingsmagazine 2025-2026. Lees verder of bekijk het op blz. 30 van het digitaal magazine.

Onze trainer Hannah Pector legt uit hoe je je met een slimme kinderkaart onderscheidt van andere zaken.

1. Houd het simpel en herkenbaar

“Kinderen houden niet van een bord waar alles door elkaar ligt,” vertelt Hannah. “Ze willen graag zien wat er voor hen ligt – geen ingewikkelde combinaties of verrassingen onder de saus, maar duidelijke, herkenbare componenten. Dressings en sausjes serveer je dus best apart, zodat kinderen zelf kunnen beslissen of ze willen proeven. Vermeld ook zeker de ingrediënten op de menukaart. Zo weten kinderen én ouders waar ze aan toe zijn.”  

2. Voeg een vleugje avontuur toe

“Kinderen kiezen op restaurant vaak voor wat ze al kennen. Wil je hen toch iets nieuws laten proeven? Bouw je gerecht dan slim op: combineer herkenbare smaken met een klein beetje avontuur. Denk aan drie kwart vertrouwd en één kwart verrassend. En geef wat uitleg: ligt er een groente zoals koolrabi op het bord? Zeg dan dat die smaakt naar radijsjes. Zo maak je van ‘bah!’ misschien wel ‘aha!’”

Gezinnen zoeken een leuke plek waar ze samen kunnen genieten—en jouw zaak kan die plek zijn! Hoe zorg je ervoor dat ouders ontspannen, kinderen zich welkom voelen én andere gasten zich niet storen? Tijdens een inspirerende opleiding toont Hannah Pector hoe kleine aanpassingen de zaak toegankelijker maken voor iedereen.

3. Geef hen de controle

“Kinderen hebben nood aan controle. Laat ze meebepalen wat er op hun bord ligt. Dat kan eenvoudig: bied kleine gerechtjes aan om samen te delen of serveer toppings apart. Laat ze bijvoorbeeld zelf hun dessertje ‘bouwen’ met een bolletje ijs, een kommetje vers fruit en wat vrolijke toppings. Ook het bord speelt een rol. Wist je dat ‘bordje leeg’ zorgt voor een succesgevoel? Sommige uitbaters spelen daar handig op in door te werken met 2 portiegroottes: een ‘miniportie’ die 30% van de volwassenenportie is en een gewone kinderportie (60% van de volwassenenportie).  

4. Prikkel meer dan enkel de smaakpapillen

“Op restaurant gaan is een beleving – ook voor kinderen. Net als hun ouders waarderen ze een mooi bord, een speciaal glas of een verrassende presentatie. Door ook hen aandacht te geven, voelen ze zich welkom. En dat is slim, want in veel gezinnen beslissen kinderen mee waar er gegeten wordt. En wie zich welkom voelt, komt graag terug.”  

Eén dag opleiding, een hoofd vol ideeën

Woensdag 26 november brengen we eigenaars en medewerkers samen die zich willen profileren naar gezinnen met kinderen -zonder de rest van de klanten uit het oog te verliezen. Wil je erbij zijn? Schrijf je hier in (gratis). 

  • Opleidingsdag Gezinsbeleving in de horeca: kleine ingrepen, grote impact
  • Wanneer? woensdag 26 november van 10u - 16u
  • Waar? Novotel Leuven (bereikbaar met trein & auto)
  • Wat leer je?
    • Hoe je gezinnen warm onthaalt zonder je andere klanten uit het oog te verliezen 
    • Hoe kleine aanpassingen in je menu kinderen op een slimme manier laten meegenieten 
    • Hoe je een tafelmoment creëert waarbij gezinnen ontspannen én gasten zich niet storen 
    • Praktische oplossingen om rust en structuur te behouden zonder extra werk 
    • Hoe je gezinnen strategisch kan inzetten om de dalmomenten op te vullen 
    • De “coup de feu”-test: werkt jouw gezinsvriendelijke aanpak in de praktijk? 
    • Je vertrekt met een concreet actieplan en een budgetraming 

Liever een privé-opleiding voor je eigen team? Dat kan ook. 

Tags:

  • Horecatips en inspiratie