“De goede begeleiding van mijn mentor heeft ervoor gezorgd dat ik sta waar ik nu sta”

Het schooljaar zit erop, de rapporten zijn uitgedeeld, ook in de hotelscholen. En wie heeft er mee gezorgd voor de goede punten? De honderden leermeesters natuurlijk die zich dagelijks engageren om jongeren op te leiden op de werkvloer. We vroegen leerling-kok Bilal El Bouachaouni hoe hij het 'werkplekleren' beleefde.
Donderdag 30 June 2022

Kok Bilal draait al enkele jaren mee in de keuken van gastronomisch restaurant Sir Anthony Van Dijck in Antwerpen, eerst als leerling via een OAO-contract, ondertussen als vaste medewerker in het team van chef-zaakvoerder Jöran De Backer.

Dag Bilal, kan je iets over jouw studie vertellen?

Bilal: Al sinds mijn kinderjaren ben ik geïnteresseerd in koken (en natuurlijk ook in lekker eten). Een hotelopleiding was voor mij dus een evidente keuze. Ik kom van de Spectrumschool in Deurne en ben gestart in de richting Grootkeukenmedewerker, dan overgegaan naar keukenmedewerker. Tenslotte groeide ik door naar hulpkok én kok. Tijdens mijn opleiding keukenmedewerker ben ik bij Sir Anthony Van Dijck gestart met een OAO-contract. Ik kreeg de kans heel het traject bij dit team te doorlopen. En ondertussen werk ik er voltijds.

Hoe was de samenwerking met je leermeester?

Bilal: In het begin was ik wat onzeker maar door de goede ontvangst en goede taakverdeling voelde ik mij snel op mijn gemak. Door mijn Marokkaanse afkomst deed ik in het begin vooral viskeuken maar ondertussen werk ik met verschillende vleessoorten. De goede begeleiding van Jöran (mijn leermeester) heeft ervoor gezorgd dat ik sta waar ik nu sta. ‘Oefening baart kunst’ is een zin die Jöran vaak gebruikt. En ja, hij heeft er gelijk in.

Waarin verschilt de opleiding hier in het restaurant, van de opleiding in de klas?

Bilal: Dit is de levensechte praktijk: het niveau ligt dus sowieso hoger. Vooral het werktempo omdat je natuurlijk meedraait in een echte service. De kwaliteit van de afwerking van gerechten is ook hoger. Er is meer aandacht voor details. Ook heel leuk: nieuwe dingen die ik leer, kan ik direct omzetten in resultaten. In het begin moest ik veel noteren, maar nu gaat alles al sneller en vlotter. De nabesprekingen van de service in een open sfeer zijn voor mij elke dag een leermoment. Er is een goede wisselwerking tussen de praktijkdagen op school en het werkplekleren in het restaurant. Op de werkvloer ontdekken we al doende waar we onze technieken nog moeten bijschaven, en daar staan we dan bij stil tijdens de praktijkdagen op school.

In het begin moest ik heel veel noteren, maar nu gaat alles al sneller en vlotter. De nabesprekingen van de service in een open sfeer zijn voor mij elke dag een leermoment.

Bilal, leerling-kok bij restaurant Sir Anthony Van Dijck

Hoe is de sfeer onder de collega’s?

Bilal: Heerlijk! Heel open! Het voelt zelfs al familie voor mij. Ik heb ook al veel voor de collega’s gekookt. Dingen die ik op school leerde, maakte ik soms voor mijn collega’s om te tonen wat ik kon. Mijn ‘signature’ kaaskroketten hebben ze al een paar keer gegeten 😉.

Wat zou je nog willen zeggen tegen je leermeester?

Bilal: Ik ben dankbaar dat ik de kans heb gekregen om in deze zaak terecht te komen. Ben dankbaar voor de goede begeleiding en het geduld van mijn mentor!

Heb je nog dromen?

Bilal: Zeker! Ik wil blijven bijleren. En ooit (maar dan moet ik eerst nog véél sparen) wil ik mijn eigen restaurant starten.

werkplekleren bij Sir Anthony Van Dijck

De zaakvoerders van Sir Anthony Van Dyck (Jöran en Natalie) samen met de 3 werknemers die ze hebben aangeworven via een OAO-contract: Tenzin, Bilal en Steven.

Over naar de leermeester...

Het gastronomisch restaurant Sir Anthony Van Dijck leidt al vijf jaren jongeren op met een OAO/duaal contract, zowel voor de keuken als de zaal. Ondertussen hebben ze 2 koks vast in dienst die ooit als leerling zijn gestart. In december start er ook nog een zaalmedewerker.

En nu zijn er al contacten om volgend jaar weer een jongere de kans te geven om bij hen te gaan leren & werken. Chef-zaakvoerder Jöran ziet vooral voordelen: “Ik leid leerlingen op met de intentie ze aan te werven. Dat was ook zo bij Bilal. Dan is er geen inwerkingsperiode meer nodig. Het is in alle opzichten interessant: de vaste werknemers krijgen ondersteuning in hun taken en halen energie uit het feit dat ze hun vakkennis en beroepsfierheid kunnen doorgeven. Leerlingen zien groeien, geeft veel voldoening. De opleiding is niet de taak van 1 persoon alleen, maar van het ganse team. Dat leidt tot een goede groepsdynamiek.”

Leerlingen zien groeien, geeft veel voldoening. De opleiding is niet de taak van 1 persoon alleen, maar van het ganse team. Dat leidt tot een goede groepsdynamiek.

Jöran De Backer, leermeester

Dit schooljaar heeft Horeca Forma 517 leermeesters opgeleid via de 2-daagse leermeesteropleiding. Zij werken in één van de 1250 erkende leerbedrijven

Tags:

  • Slim aanwerven