5 do's & don'ts voor een verleidelijke menukaart

Je menukaart opstellen lijkt eenvoudig, maar niets is minder waar. Een goed doordachte menukaart kan het verschil maken tussen een succesvolle horecazaak en een zaak die, ondanks lekker eten, minder winst maakt. Daarom delen we 5 belangrijke do's & don’ts die je helpen om een onweerstaanbare menukaart samen te stellen.
Vrijdag 27 September 2024

1. Herhaling van ingrediënten in je menu 

  • Don't: Herhaaldelijk gebruik van dezelfde ingrediënten in verschillende gerechten op je menukaart komt saai en eentonig over. Het geeft de indruk dat er weinig variatie is in je aanbod. 

  • Do: Zorg voor voldoende variatie in je ingrediënten. Breng spanning in je menu met seizoensproducten en creatieve twists. Dit houdt de interesse van je gasten vast. Uiteraard bestaan er uitzonderingen, denk bijvoorbeeld aan truffels die juist een rode draad kunnen vormen in je menu, zolang je ze op een creatieve en gevarieerde manier in je menu verwerkt.  

 

2. Volgorde van gerechten in je menu 

  • Don’t: Koud na warm? Dat is als beginnen met het dessert... Warme gerechten worden als meer vullend en bevredigend ervaren. Een koud voorgerecht na een warme soep? Dat creëert verwarring en een verminderde eetlust bij je gasten. 

  • Do: Start met lichte, frisse, koude gerechten en eindig met rijk en warm. De koude gerechten wekken eetlust op bij je gasten. Dit zorgt voor de prettigste culinaire ervaring.

 

3. Plaatsing van je moneymakers 

  • Don’t: Je bestsellers laten wegkwijnen in de schaduw? Geen goed idee. Zet je moneymakers (je meest winstgevende gerechten en drankjes) niet op een onopvallende plaats. Als je het potentieel van je menukaart niet volledig benut, dan loop je heel wat inkomsten mis... 

  • Do: Plaats je moneymakers in de spotlights. Zet ze daar waar de ogen van je gasten van nature naartoe trekken. Dit zijn de zogenaamde 'sweet spots' van je menukaart, zoals de rechterbovenhoek van een pagina en de eerste en laatste items in een categorie. Twee gouden tips:  

    • Omring je signature cocktails en meest winstgevende gerechten met een kader. Je gasten zullen deze items als onweerstaanbaar ervaren. 

    • Decoy pricing: door een duurder gerecht of drankje onder/boven je bestseller te plaatsen, lijkt de bestseller betaalbaarder en aantrekkelijker.

 

4. Lettertype en -grootte 

  • Don’t: Te veel keuze en te kleine letters? Dit veroorzaakt alleen maar frustratie bij je gasten, vooral bij oudere klanten. 

  • Do: Kies eerder voor een beperkt aantal gerechten, plaats deze in een duidelijk lettertype en een overzichtelijke structuur op je kaart. Niet alleen wat je serveert moet in orde zijn, de ervaring start al vanaf dat je gasten je zaak binnenwandelen. Kiezen zonder stress? Daar scoor je punten mee. 

 

5. Benaming van je gerechten en drankjes 

  • Don’t: Stoofvlees met frieten? Dat klinkt wel heel gewoon. Met te eenvoudige en generieke beschrijvingen mis je de kans om de kwaliteit van je gerechten te benadrukken. 

  • Do: Geef je gerechten aantrekkelijke en gedetailleerde beschrijvingen. Vermeld de herkomst van vlees, vis en/of groenten, is het biologisch, ja of nee? Deel groene argumenten en andere kwaliteitskenmerken met je gasten... Langzaam gegaard stoofvlees van lokaal hoevevlees zoals oma het maakte? Dat klinkt veel interessanter. Je gasten zullen meer waarde hechten aan het gerecht waardoor het prijskaartje gerust wat hoger mag zijn. 

Waar wacht je nog op. Geef je menukaart een make-over en je winstgevendheid een boost. 

Meer inzichten als deze nodig?

Dan is onze ééndaagse training rond menuleer iets voor jou.

40 marketingtips voor een verleidelijke menukaart