3 tips bij het aansturen van tijdelijke medewerkers

Werk jij regelmatig met wisselende, tijdelijke medewerkers? Dan wil je natuurlijk dat de communicatie vlot verloopt. De grootste valkuil is vanzelfsprekendheid. Eenmaal iets uitleggen is meestal onvoldoende. Met de volgende drie tips zorg je voor een vlotte inwerking.
Maandag 3 October 2022

Tip 1: Begin klein

Schakel je tijdelijke medewerkers in voor kleinere opdrachten die ze zeker kunnen, zoals afruimen of brood brengen. Zo vermijd je frustratie bij iedereen. En door telkens te focussen op een behapbare taak, leert je medewerker de volledige flow van de zaak kennen.

Tip 2: Blijf kalm en herhaal

Niemand maakt opzettelijk fouten en je tijdelijke werkkracht afsnauwen heeft weinig effect. Stel je dus in zijn of haar plaats en blijf rustig. Leg uit waarom ze bepaalde taken op jouw manier moeten doen, en vraag wat zij van jou nodig hebben om te verbeteren. Zo begrijp je elkaar beter.

Tip 3: Communiceer duidelijk

In het heetst van de strijd is er geen tijd om uitgebreide feedback te voorzien. Leg dat op voorhand uit. Op die manier weten je medewerkers waar ze zich aan kunnen verwachten en komen korte opmerkingen minder hard binnen. Voorzie een feedbackmoment na de service.

Werken aan je leidinggevende skills?

Moet je regelmatig medewerkers aansturen? Volg eens één of meer opleidingen uit ons voorbeeldtraject 'Operationeel leiderschap'. 

Leidinggevende rol? Deze opleidingen zijn voor jou!

Tags:

  • Horecatips en inspiratie