Jouw horecazaak, een plek waar iedereen graag werkt

Laten we eens bekijken hoe je van jouw horecabedrijf een aantrekkelijke omgeving maakt waarin dagelijks jouw medewerkers met goesting komen werken en vooral langer willen blijven werken.

Stap 1: Breng oorzaken in kaart 

Wanneer definiëren we een job eigenlijk als 'werkbaar'? Werkbaar werk is werk dat:

  • géén overmatige stress met zich meebrengt;
  • voldoende leerkansen biedt;
  • motiverend en uitdagend is;
  • een evenwichtige werk-privé balans mogelijk maakt

Ga eens na op welke aspecten jouw zaak sterk en goed scoort.

Stap 2: Neem actie 

Dit zijn enkele mogelijke oplossingen om mee aan de slag te gaan op de werkvloer:

  • Werkstress verminderen

Fysieke stress en belasting kunnen we in onze sector niet volledig wegwerken, maar met enkele praktische aanpassingen kom je al ver. Goed zorgen voor de gezondheid van jouw team loont. Voorzie goede werkkledij of goed werkschoeisel en goed uitgerust werkmateriaal. Denk aan ergonomische hulpmiddelen zoals karren, verschillende hoogtes van werkbladen, lange borstelstelen, … Kortom rekening houden met ergonomie is altijd een goed idee.

  • Werkplezier verhogen

Wie krijgt er niet graag een schouderklopje? Wie houdt er niet van een goed contact met de collega's? Voorzie voldoende ruimte om eens met team samen te zitten. Tijdens de lunch, na de shift of in een tweewekelijks teamoverleg. Geef jouw team de kans om eigen inbreng te doen, strubbelingen te bespreken, zaken te evalueren of net vooruit te kijken. Als jouw team plezier beleeft in het werk, dragen ze dit enthousiasme over in de gastencontacten en als ambassadeur van jouw zaak.

Wist je dat ...

Je medewerkers (vaste medewerkers in PC 302) recht hebben op alle gratis opleidingen van Horeca Forma? Ontdek het aanbod hier. En dat je, vanaf 8 deelnemers, een opleiding kan organiseren bij jou op de werkvloer?

  • Leerkansen bieden

Monotoon werk en steeds dezelfde taken doen, kan demotiverend zijn. Voorzie taakvariatie voor je personeel o.b.v. hun ambities en de noden van de zaak. Nieuwe taken aanleren en opnemen doet wonderen voor het zelfvertrouwen en zorgt ervoor dat jouw personeelsleden beter inzetbaar zijn. Je haalt er voordeel uit als jouw zaalmedewerker ook de bar kan bemannen, jouw kamermeisje de grote lijnen van het receptiewerk kent, of jouw hulpkok met de kassa kan werken. Maak dus ruimte voor opleiding en vorming

  • Streven naar een evenwichtige werk-privébalans

Het werkvolume en werktempo hebben een grote invloed jouw medewerkers. De tewerkstelling van jouw team is een marathon en geen sprint; je wil een tempo dat ze lang kunnen volhouden, want dat loont. Ga het gesprek aan over je verwachtingen en het takenpakket en zorg ervoor dat het een haalbare kaart blijft. Bespreek werkroosters op voorhand en houd ze realistisch. Denk hierbij aan het presteren van overuren, het opnemen van verlof, het voorzien van een pauze om eventjes te zitten en te eten, vrije weekends,… .  

Stap 3: Maak gebruik van extra ondersteuning 

Volg als werkgever of leidinggevende gratis opleiding bij Horeca Forma en schaaf je coachende vaardigheden bij:

En/of stuur je medewerkers kosteloos op opleiding

Je verdiepen in dit thema? Extra ideeën opdoen?

Tijdens een 2-daagse training ga je samen met andere werkgevers en leidinggevenden aan de slag rond jobtevredenheid bij je team.

Volg de opleiding 'Je medewerkers (tevreden) houden