Hoe ga je om met gasten onder invloed?

De heropening van de horeca zal zeker gepaard gaan met gasten die een glas te veel op hebben. Het kan heel onschuldig zijn maar het kan ook snel leiden tot agressie of problematische situaties. Daarom is het belangrijk om op de juiste manier te reageren.
Woensdag 5 May 2021

Mensen onder invloed kunnen ook (zwaar) agressief worden en dan wordt het pas echt moeilijk. Een belangrijk gegeven is dat niemand graag gezichtsverlies lijdt. Hoe meer volk er staat op te kijken, hoe groter de druk. 

Nuchtere mensen kunnen zichzelf doorgaans nog onder controle houden. Bij dronken mensen wordt dat moeilijker, zij voelen zich vaak geviseerd en gaan dan in de aanval, meestal verbaal, soms ook fysiek. De limieten vallen weg, net als de pijngrens, en dat kan het gevaarlijk maken. 

Op een zinvolle manier communiceren met mensen onder invloed is vrijwel onmogelijk. Toch zijn er een paar belangrijke tips om in gedachten te houden: 

1. Hou afstand 

Om voorbereid te zijn op eventuele fysieke uithalen, hou je het best minstens een armlengte afstand

2. Hou oogcontact 

Mensen onder invloed zijn niet meer in staat om te misleiden. Ze kijken doorgaans recht naar hun doel. 

3. Wees voorzichtig met fysiek contact, ook al is het goed bedoeld

Door de andere aan te raken, verander je de regels van de communicatie: “Jij mag mij aanraken, dus ik jou ook!” De kans is groot dat dat minder zacht of goed bedoeld is. 

4. Gebruik geen jargon of moeilijke woorden

Als dronken mensen je niet begrijpen, krijgen ze al gauw de indruk dat je hen uitlacht en dat leidt tot tip 5... 

5. Vermijd gezichtsverlies 

Zet hen nooit te kijk. Zoek solidariteit. Zolang dronken mensen het gevoel hebben dat je aan hun kant staat, dat je hun vriend bent, kan je er nog iets mee bereiken en kan je ze nog zonder noemenswaardige problemen uit je zaak krijgen. Ga je ertegen in, dan gaan ze in weerstand en worden ze verbaal of fysiek agressief. 

6. Blijf je boodschap herhalen

Doe dit op een rustige, beheerste manier, zodat je geen weerstand uitlokt. Wees op je hoede voor de discussie, want die kan je toch nooit winnen. 

7. Meld incidenten altijd

Breng je collega’s en/of zaakvoerder altijd op de hoogte. Doe je het niet voor jezelf, doe het dan voor hen. Zo is iedereen mee als de confrontatie zich herhaalt. 

Blijf dus alert en anticipeer op tijd! 

Zin in meer handvaten voor meer veiligheid in je horecazaak?  Volg dan de kosteloze opleiding Zorgen voor meer veiligheid in je horecazaak bij Horeca Forma !