De opleidingskeuze van: Ben Boury

Ben Boury is de zakelijke manager van driesterrenrestaurant Boury. Daarnaast runt hij ook Boury Bottled, hun spiritsbrand en Boury Academy, een opleidingsplatform voor jonge chefs. De geknipte man dus om te vertellen met welke 5 opleidingen je als manager het verschil maakt.
Maandag 18 September 2023

Dit artikel verscheen in ons opleidingsmagazine 2023-2024. Lees verder of bekijk het op blz.22 van het digitaal magazine.

Of manager Ben Boury een echt cijfermannetje is? Toch niet helemaal. Ben: “Het draait om mensen. Wanneer je hun talenten kan benutten, komt dat je zaak ten goede. Maar die talenten moet je ontwikkelen. Want je leert niet alles op hotelschool of op de werkvloer.” Wij presenteerden Ben ons opleidingsoverzicht en vroegen hem welke 5 zijn aandacht trekken. Dit is zijn keuze:

1. 'Leidinggeven'

Ben: "Leidinggeven en motiveren is geen aangeboren skill. Het is een leerproces waar je als zaakvoerder of manager de vruchten van plukt. Want werknemers die zich goed voelen, gaan beter presteren. Communicatie, empathie, individuele noden begrijpen: dat zou een deel van het personeelsprobleem in de sector kunnen oplossen. Mensen uit de keuken zijn niet uit hetzelfde hout gesneden als mensen uit de zaal. Iedere aanpak en ieders motivatie is anders.”

> Opleidingspagina Leidinggeven

2. 'Boost je professionele sociale media'

Ben: "Het is belangrijk om je zaak aantrekkelijk te presenteren. Dat is tegenwoordig zeer gemakkelijk dankzij sociale media. Maar dan moet je het ook wel goed doen, want de concurrentie is enorm en matige content wordt meteen vergeten. Daarom kiezen wij voor kwalitatieve beelden, een hoge frequentie en verschillende kanalen. Wie zich professioneel laat begeleiden en de kneepjes leert, doet daar voordeel mee: een mooie post valt op, wordt gedeeld en levert klanten op.”

> Opleidingspagina 'Boost je professionele sociale media' 

3. Opleiding 'Boost je Frans'

Ben: "Restaurant Boury ligt in de buurt van Frankrijk. Daardoor krijgen we redelijk wat anderstalige gasten over de vloer. Voor ons is het logisch dat zij in hun taal geholpen worden. Maar je doet profijt met meertaligheid in heel België. Het is namelijk een extra service die je aan je gasten kan bieden. Dat komt hun beleving ten goede. Wie dus een extra taal op zijn CV heeft staan, krijgt meer jobopportuniteiten.”

> Opleidingspagina 'Boost je Frans' 

4. Opleiding 'De beste deals onderhandelen met je leveranciers' 

Ben: "Als je dezelfde kwaliteit kan krijgen voor minder geld, kan je echt besparen. Omdat onze zaak staat waar ze staat, hebben we onderhandelingsmarge. Producenten willen heel graag met ons samenwerken. Maar we onderhandelen al sinds het prille begin. West-Vlaams bloed zeker? (lacht) Echt, als je dit onder de knie krijgt, kost het geen enkele moeite. En wie niet onderhandelt, gooit gewoon geld weg. Zo simpel is het.”

> Opleidingspagina 'De beste deals onderhandelen'

5. Opleiding 'Het management van een financieel gezond bedrijf'

Ben: "Je moet bezig zijn met de zakelijke kant van het verhaal. Want passie is belangrijk, maar je moet er ook iets aan overhouden. Dat wordt vaak vergeten, en al zeker door starters. Nochtans zijn die eerste jaren van een horecazaak cruciaal. Met de juiste financiële tools en een algemeen overzicht kan je keuzes maken op vlak van marges, personeel of investeringen. Dat lukt niet als je telkens weer naar je boekhouder moet lopen, want die ziet ook niet alles.”

> Opleidingspagina 'Het management van een financieel gezond bedrijf'

Tags:

  • Horecatips en inspiratie