Onze nieuwe campagne zet horecaonderwijs in de schijnwerpers

Dit voorjaar voeren wij campagne voor de horecaopleidingen in het secundair onderwijs in Vlaanderen. Daarmee geven we het horecaonderwijs de aandacht die het verdient! Hoe? Via de campagnewebsite  'horecastuderen.be'  en een promocampagne op sociale media.
Vrijdag 3 March 2023

Te weinig jongeren en ouders denken aan horeca bij het maken van een studiekeuze. De tagline van de campagne  "Al gedacht aan een horecastudie?" moet daar verandering in brengen. Bovendien zetten we met de campagne ouders en jongeren aan om één van de vele opendeurdagen te bezoeken, zodat daar de vonk voor horeca echt kan overslaan. 33 voltijdse secundaire scholen met een studieaanbod horeca zetten hun schouders onder deze campagne.

Doelstelling 1: studiekeuze horeca als gespreksonderwerp binnen het gezin  

 De campagne richt zich zowel naar jongeren (+- 11j tot 14j) als naar de ouders. Via een campagnewebsite www.horecastuderen.be, een studiekeuzegids, promofilmpjes op Instagram en Facebook (voor ouders) én een TikTokfilter (voor jongeren) willen we horecaopleidingen bespreekbaar maken bij jonge gezinnen die voor een studiekeuze staan. De campagnewebsite, bijhorende Q&A en getuigenissen nemen eventuele twijfels weg bij de ouders. 

Doelstelling 2: meer volk op de opendeurdagen van de scholen  

We willen de gezinnen natuurlijk ook aanzetten tot actie. De campagne moet meer volk lokken naar de verschillende opendeurdagen van de hotelscholen. Op www.horecastuderen.be staat een lijst met alle hotelscholen per provincie en de geplande opendeurdagen en/of infomomenten. Zoals chefkok Mitchell Merola  -één van de campagnegezichten- het mooi verwoordt: "Omdat de hotelschool me wel aantrok, ben ik als jonge gast samen met mijn ouders gewoon eens gaan kijken en ik was meteen verkocht." De beste beslissing ooit, zo blijkt nu.

Waarom deze campagne? En waarom nu?  

Deze 'instroomcampagne' kadert in het Onderwijsconvenant Horeca, een officiële samenwerkingsovereenkomst tussen Horeca Forma en de 33 voltijdse hotel- en grootkeukenscholen in Vlaanderen. Het einddoel is een hogere instroom in de secundaire horecaopleidingen. Sinds 2011 daalde het aantal inschrijvingen met 25%. In het schooljaar 2021-22 keerde het tij: we zagen eindelijk een lichte stijging met 3%. Met deze campagne willen we die trend verderzetten. De horecasector roept om gekwalificeerd personeel. Een instroom van goed opgeleide jongeren, gevormd in het horecaonderwijs, is enorm belangrijk voor de toekomst van de horeca.

Instroomcampagne-2

Interessant voor jou als horecaprofessional:

TikTok Filter instroom

Speelse TikTokfilter: "Later word ik ... hotelmanager?"

Deze filter werkt enkel op TikTok!

Probeer de filter uit op TikTok

Website horecastuderen.be

Neem een kijkje op de gloednieuwe campagnewebsite over het voltijds secundair horecaonderwijs.

Ga naar de campagnewebsite

Met dank aan 

  • Des Dua en Favour Mbeteh, derdejaarsstudenten PIVA (studierichting Horeca en Restaurant en Keuken) voor hun getuigenis 

  • Hotelschool PIVA voor het mogen meevolgen tijdens de lessen 

  • Chefkok Mitchell Merola en zaalverantwoordelijke Daniela Sparanero  van Tabl-O / Imprévu  voor hun getuigenis 

  • Content Marketeer: Barbara Evens 

  • Social media advertising agency: Forever After 

  • Video-opnames en -montage: Bram Van Roy 

  • TikTok Filter: No Strezz 

  • En vele anderen