9 tips voor een veerkrachtige mindset

Terwijl jij je elke dag suf piekert, zijn er rondom jou mensen die veel minder last lijken te hebben van de hele Covid-situatie en alle gevolgen ervan. Hoe doen zij dat toch? Hoe komt het dat de ene persoon stressgevoeliger is dan de andere?
Maandag 11 January 2021

Je kent de uitdrukking wel van ‘de emmer die overloopt’. Dan nemen de angst- en paniekgevoelens het over. Alleen is die emmer niet bij iedereen even groot. Jij hebt misschien een emmer van 10 liter ter beschikking, je buurman een bad van 150 liter en je collega een olympisch zwembad.

emmer

Dat maakt inderdaad dat de ene meer aankan dan de andere. Maar, hoe groot of hoe klein ook, elke emmer kan op een gegeven moment overlopen (als er een tsunami op je afkomt, is je zwembad snel vol). Door er een kraantje op te monteren en dat geregeld open te draaien kan het overtollige water weg! Mensen die op tijd dat kraantje openzetten, gaan veerkrachtiger door het leven.

Werken aan je mentale veerkracht met deze tips

Tip 1: Een olifant in stukken verdelen

Klinkt wat vreemd? We bedoelen hiermee dat je een groot project of grote uitdaging moet opdelen in tussenstappen en tussendoelen. Bij elke geslaagde stap, krijg je voldoening.

Tip 2: Af en toe helemaal niets doen

En een pauze een pauze laten zijn. Dus ook niet beginnen piekeren of scrollen door je Facebookfeed. Wel even alle prikkels wegnemen en jezelf compleet vervelen.

Tip 3: Hulp durven vragen

Wist je dat de meeste mensen graag hulp bieden? De volgende keer dat je hulp vraagt, maak je dus eigenlijk iemand blij.

Tip 4: Minder hard zijn voor jezelf

Het is oké om even een huilbui of crisis te hebben.

Tip 5:  Je minder zorgen maken over de dingen die buiten je controle liggen 

Want dat levert je echt niets op.

Tip 6: Je invloed vergroten op de dingen waar je invloed op kan hebben 

Niet bij de pakken blijven zitten, zoals we zeggen.

Tip 7: Je piekergedachten van je af schrijven

Piekeren is het onophoudelijk herhalen van emotiegeladen problemen, zonder dat je tot een oplossing komt. Door die gedachten neer te schrijven en dan los te laten, geraak je uit de vicieuze piekercirkel.

Tip 8: Meer bewegen

Liefst samen met iemand anders.

Tip 9: Meer complimenten geven

Het is wetenschappelijk bewezen dat het deugd doet om anderen complimenten te geven. Ohja, geef ook jezelf af en toe een pluim!

Wil je meer tips?

Herbekijk het webinar ‘Veerkracht in onzekere tijden’

Onze tips komen uit het webinar ‘Veerkracht in onzekere tijden’ met Mieke Mievis. Wil jij beter begrijpen vanwaar stress- en paniekgevoelens komen? En hoe je je daar mentaal tegen kan weren? Bekijk dan zeker deze opname (90 minuten).

Deze opleidingen vind je misschien interessant