3 signalen dat je medewerkers niet meer zo tevreden zijn

Goede werknemers wil je niet kwijt. Integendeel, je wil ze gemotiveerd houden en voor lange tijd aan je bedrijf binden. Eventuele signalen van ontevredenheid, kan je dus maar beter herkennen. Want als je weet waarop je moet letten, kan je de problemen ook aanpakken.
Woensdag 2 November 2022

1 / Ziekteverzuim neemt toe

Iedereen kan afwezig zijn door ziekte. Dat is volkomen normaal. Pas als er een patroon ontstaat, is er misschien wel meer aan de hand. Het is bijvoorbeeld telkens dezelfde persoon die zich ziek meldt. En/of het is altijd op dezelfde dag (bv. de dag voor of na een vrije dag). Het begint onopvallend, maar na de zoveelste keer neemt de twijfel toe: Is je medewerker wel echt ziek? Doet hij/zij de job wel nog graag? Kan je nog wel op hem/haar rekenen? Het ligt allemaal ontzettend gevoelig.

Hoe ga je daarmee om? Als iemand zich (alweer) ziek meldt, hebben leidinggevenden de neiging om kort te reageren. ‘OK, bedankt om het te laten weten. Veel beterschap!’ Vraag gerust eens door: ‘Wanneer kan je terug komen werken, denk je?’ Dat is activerend. Of zeg eens ‘OK, bedankt om het te laten weten. Spijtig dat we het deze week zonder jouw kookkunsten/glimlach/… moeten doen.’ Dit toont jouw appreciatie. Kortom, door uitgebreider te reageren op een ziektemelding, speel je in op de gevoelens en de betrokkenheid van je medewerker.

2 / Taken vermijden

Nog zo'n signaal  dat je niet mag negeren. Je medewerker vermijdt bepaalde taken. Stel je dit gedrag vast, probeer dan de oorzaak te achterhalen door vragen te stellen. Is het omdat hij/zij de taak niet leuk vindt of zit er meer achter? Vraag door: ‘Wat maakt dat je dit niet leuk vindt?’ Misschien krijg je het antwoord ‘Omdat het altijd mislukt’ of ‘Omdat ik daar teveel tijd insteek’. Met die informatie kan je aan de slag. Je kan een opleiding aanbieden, extra instructies of extra begeleiding geven. 

Gaat het toch simpelweg om een ‘rottaakje’ waar je medewerker geen zin in heeft? Dan kan het helpen om meer autonomie te geven. De boodschap ‘Ik wil dat je nu de stock opruimt’ komt heel anders binnen dan ‘Deze maand is het jouw verantwoordelijkheid om de stock op te ruimen. Kies gerust zelf wanneer je dit doet, maar het moet wel deze maand gebeuren.’

3 / Spanningen op de werkvloer

Een open, aangename werksfeer is essentieel voor het welbevinden. Wie zich goed voelt op het werk, zal dat niet opgeven voor een euro meer ergens anders. Maak plezier, creëer ruimte voor informeel contact, zet in op teamspirit. Maar minstens even belangrijk is om oog te hebben voor (sluimerende) spanningen tussen collega's. Te vaak worden wrijvingen te lang genegeerd. Maak die spanningen bespreekbaar, probeer de oorzaak te achterhalen en met die informatie aan de slag te gaan. 

Meer weten?

De signalen herkennen is een belangrijke eerste stap. De signalen aanpakken, is makkelijker gezegd dan gedaan. Horeca Forma wil leidinggevenden en werkgevers daarin ondersteunen. Tijdens onze opleidingen krijg je nieuwe inzichten en actieplannen om mee aan de slag te gaan.

Aanbevolen opleidingen (gratis)

2-daagse opleiding 'Je medewerkers (tevreden) houden': 28/11 & 12/12 in Leuven OF 30/1 & 13/2 in Brugge.

Tags:

  • Horecatips en inspiratie