Horeca Forma bereikt kaap van 10.000 deelnames / jaar

In 2023 werd 10.972 keer deelgenomen aan onze opleidingen. Meer dan ooit tevoren. De tienduizendste deelname werd bereikt bij Hotel Harmony in Gent, tijdens een bedrijfsopleiding 'Gastvrijheid, meer dan een glimlach'.
Vrijdag 22 December 2023

Voor onze lens: Harmony De Smet, zaakvoerder van Hotel Harmony & Comic art Hotel in Gent. In haar handen: het 10.000ste getuigschrift dat we dit jaar met Horeca Forma uitreiken.

10.000 getuigschriften

Harmony De Smet, zaakvoerder Hotel Harmony (Gent) benut al 17 jaar het gratis opleidingsaanbod voor zichzelf en de vaste werknemers. 

"Horeca Forma is een betaalbare manier om kwaliteitsvolle opleidingen aan te bieden. Ik vind het een hele eer dat de 10.000ste deelname van 2023 op naam van het team Hotel Harmony staat!” vertelt Harmony. Harmony De Smet benut het opleidingsaanbod van Horeca Forma al 17 jaar, voor haar team en zichzelf. Dat is dus sinds de oprichting van het hotel. Ondertussen opende ze een tweede hotel en heeft ze 32 vaste werknemers in dienst, met flexijobbers en jobstudenten erbij 50 personen op de payroll. 

Impact op het zelfvertrouwen van werknemers

Harmony: “Het is ongelooflijk wat een Horeca Forma-opleiding in één dag tijd kan doen met het zelfvertrouwen van mijn medewerkers. Neem nu een opleiding Mixology. Vóór die opleiding keek de bar eerder op tegen cocktailbestellingen, nu stimuleren ze die bestellingen omdat ze het zo leuk vinden. De opleidingen zijn goed onderbouwd én direct nuttig in de praktijk. Zo zagen we dankzij de opleiding ‘Omgaan met verbale agressie’ in dat het geen zin heeft om een kwade gast te vragen om “rustig te worden.” (lacht)

Het is ongelooflijk wat een Horeca Forma-opleiding in één dag tijd kan doen met het zelfvertrouwen van mijn medewerkers. Neem nu een opleiding Mixology. Vóór die opleiding keek de bar eerder op tegen cocktailbestellingen, nu stimuleren ze die bestellingen omdat ze het zo leuk vinden.

Interessant voor mensen met en zonder horeca-achtergrond

Harmony: "Je moet weten, van de 32 vaste werknemers hebben er maar enkelen Hotelmanagement gestudeerd. De meerderheid komt uit andere sectoren. Bij aanwerving kijk ik vooral naar de sociale vaardigheden en de klantgerichtheid. En dan kies ik ervoor om verder in hen te investeren. Maar ook de ‘anciens’ krijgen opleidingskansen. Opleidingsdagen plan ik vast in de uurroosters in. Een werkdag wordt een betaalde opleidingsdag, daarmee investeer ik in de mensen én in het succes van het hotel."

Lees verder onder de foto.

Hotel-harmony

Een deel van het team van Hotel Harmony tijdens een bedrijfsopleiding 'Gastvrijheid, meer dan een glimlach'. 

Persoonlijke aanpak

Harmony: "Ik sta tussen de collega’s als een empathische leidinggevende. Ik zal verbeterpunten benoemen op een positieve manier en indien mogelijk doe ik een opleidingssuggestie. Zo stuurde ik onlangs een collega naar de opleiding ‘Betere foto’s maken voor Instagram’ omdat een Instagramfoto van het ontbijtbuffet niet aan mijn verwachtingen voldeed. Na de opleiding was o.a. de belichting en sfeer van de foto’s veel beter. Ik kies de opleidingen dus in de eerste plaats vanuit de persoonlijke werkpunten en noden. Maar ik anticipeer ook. Als een werknemer promotie heeft gemaakt, bekijk ik graag welke opleidingen hem/haar verder kunnen ondersteunen in de nieuwe rol."

Van 6.877 getuigschriften naar 10.972 in één jaar tijd

10.972 keer werd er deelgenomen aan een Horeca Forma-opleiding in 2023. Goed voor 6140 verschillende deelnemers. De stijging situeert zich zowel in ons open kalenderaanbod als bij de bedrijfsopleidingen. Die laatsten zijn zelfs verdubbeld: van 2989 getuigschriften via een bedrijfsopleiding naar 6382). Dit heeft te maken met enkele nieuwe impulsen, zoals: 

  • De verlaging van het minimum aantal deelnemers bij een bedrijfsopleiding: van 8 naar 6 personen (voor kleinere zaken).
  • Horecabedrijven en -werknemers die steeds meer het belang van bijscholing zien in een uitdagende sector als de horeca.
  • De opleidingsverplichtingen uit de arbeidsdeal.
  • Kwaliteitsvolle opleidingen (+97% van de deelnemers wil na het volgen van een opleiding nog meer opleidingen volgen).
  • Een sterk team omringd door een sterk netwerk aan freelance lesgevers en opleidingspartners.

Tags:

  • Opleidingsnieuws