In volle service een leven redden? Kimberley deed het!

Klanten tevreden houden, daar ben je dagelijks mee bezig. Wat minder voorvalt is dat je hen ook in leven moet houden. Toch overkwam het Kimberley Hartelo in het midden van de service. Gelukkig had ze net een opleiding EHBO gevolgd, waardoor ze het hoofd koel hield en het leven redde van haar gast.
Donderdag 29 september 2022

Vertel eens, wat was er gebeurd?

Kimberley: “Mijn collega Guy kwam me halen terwijl ik een bestelling aan het opnemen was. Of ik kon komen helpen. Nu! Er bleek een dame van 92 jaar bewusteloos op haar stoel te zitten. Dus controleerde ik haar bewustzijn: ik sprak tegen haar, gaf een kneep in haar schouders, maar kreeg geen enkele reactie. Ondertussen belden we een ambulance terwijl ik de familieleden geruststelde. Paniek helpt nooit. Plots kwam de dame weer bij bewustzijn, om vervolgens weer helemaal weg te draaien. Nadat ik opnieuw de checklist had afgelopen zonder enig resultaat, besloot ik haar in stabiele zijlegging te leggen.”

Kimberley

De volgende dag kregen we een mailtje met bedankingen van de zoon: mevrouw stelde het goed. Een ongelooflijk pak van mijn hart.

Kimberley Hartelo

Wat is stabiele zijligging?

Kimberley: “Dat is een ligpositie waardoor bewusteloze slachtoffers niet stikken in hun eigen tong of braaksel. Geen overbodige luxe, want mevrouw begon plots hevig over te geven.  Kuisen, verkoeling geven, zorgen dat ze niet stikte: het was alle hens aan dek. Toen kwamen de ambulanciers toe. Ik heb hen de situatie uitgelegd en de tijdstippen meegedeeld met het verloop van haar toestand. En toen was ze weg. De volgende dag kregen we een mailtje met bedankingen van de zoon: mevrouw stelde het goed. Een ongelooflijk pak van mijn hart.”

In ons beroep kan er van alles mislopen: mensen vallen flauw door hitte op het terras, een gast stikt: als je weet wat je moet doen, heb je geen schrik om te handelen.

Kimberley Hartelo

Zou je anderen aanraden om ook een EHBO-opleiding te volgen?

Kimberley: “Natuurlijk. Ik was de enige aanwezige met kennis van zaken die avond. Daarom heb ik meteen een EHBO-opleiding bij Horeca Forma aangevraagd voor de collega’s. Zo heeft iedereen toch de basis mee. In ons beroep kan er van alles mislopen: mensen vallen flauw door hitte op het terras, een gast stikt: als je weet wat je moet doen, heb je geen schrik om te handelen.”

Weet jij wat je moet doen in noodsituaties?

Volg ook een gratis EHBO-opleiding, specifiek op maat van de horeca.

Kalender EHBO-opleidingen