Zelf live gaan op Facebook in coronatijden? Dit zijn onze tips.

Online lessen voor en door horecamensen, dat is het uitgangspunt van ons project Virtual Chefs. 3 x per week gaan we Live op Facebook. Misschien schuilt er in jou ook een Virtual Chef (of bartender of sommelier of…) en wil je jouw volgers inspireren via video? Dan komen deze tips van pas.
Monday 4 May 2020

Facebook Live is de livestreamdienst van Facebook. I.p.v. vooraf een filmpje op te nemen, te monteren en achteraf op je pagina te posten, verschijnt je video in real-time op je Facebookpagina. Achteraf kan je je video bewaren op je tijdslijn. Als je dat wenst, kan je de opname nog bewerken (bv. inkorten, een omschrijving toevoegen, enz.).

Waarom is Facebook Live interessant?

Sinds 13 maart is het belang van sociale media ongezien. Als horecabedrijf moet je gewoonweg op de radar blijven. Waarom dat belangrijk is & wat je zoal kan posten, was het thema van een vorige aflevering van Virtual Chefs.

Onderzoek toont aan dat een Livestream video gemiddeld dubbel zoveel kijkers bereikt dan een gewone video. En er zijn nog meer voordelen:

  • Een Live-uitzending heeft veel gelijkenissen met een live gebeurtenis. Er staat iets te gebeuren en je kan dat vooraf aankondigen en promoten. Tip: maak een Facebook-evenement aan om je volgers te laten weten wanneer je live gaat. Of post vooraf een foto of filmpje waarin je reclame maakt voor je live uitzending. Bijvoorbeeld:
Online beer tasting
facebook live tips
  • Je connecteert met je kijkers omdat je live in dialoog kan gaan. Verwelkom je kijkers, en reageer op de vragen. Dat laatste doe je wel best op gestructureerde momenten, zodat je gefocust blijft op de inhoud van je uitzending.
  • Er komt geen (dure) montage of camera- en geluidsmateriaal aan te pas. Je trekt je plan met een eenvoudige (uitschuifbare) tripod & degelijke smartphone. 
  • Je video blijft bewaard op je tijdlijn, zodat iedereen ‘m ook later kan herbekijken.

7 tips voor een vlotte Live-uitzending

Na 12 Live-uitzendingen in coronatijden blijft het voor ons nog altijd spannend… zal alles vlot werken...? Dit hebben wij alvast geleerd:

  1. Een stabiele wifi-verbinding is cruciaal. Zit je in een ruimte waar de wifi steeds wegvalt, dan is dit niet de beste plaats.
  2. Gebruik 2 toestellen. Je kan bijvoorbeeld filmen met je smartphone en ondertussen je tablet of laptop bij je houden om zelf mee te volgen als kijker. Je zal wel merken dat er een beetje vertraging op zit.
  3. Zorg altijd voor assistentie. Je ‘kotgenoot’ die je helpt bij het bepalen van je beeldkader bijvoorbeeld.
  4. Vermijd tegenlicht en storende geluiden. Neem je een video op in je keuken, zet dan bv. tijdelijk je frigo’s uit (als dat kan). Blaffende honden en huilende baby’s zijn eveneens te vermijden ;)
  5. Test jouw live-uitzending meerdere keren in privé-modus. Dit doe je door naar je profiel te gaan, op Live te klikken, en bovenaan in te stellen “aan: mezelf”. Zorg er wel voor dat je dit testfilmpje niet deelt op je tijdslijn. Je zou ook kunnen testen in een private Facebookgroep met je collega’s of familie.
  6. Start je Live-uitzending 5 min op voorhand. Zo hebben de mensen tijd om ‘erbij te komen’. In die tijd kan je de mensen alvast begroeten en eens vragen of iedereen je goed hoort.
  7. Pas de instellingen van je smartphone aan bij 'niet storen'. Het is belangrijk dat je niet gebeld kan worden want dan riskeer je dat je uitzending wordt onderbroken.

Inspiratie nodig?

Wil je jouw volgers trakteren op een Live video? Wij trakteren jou alvast op leuke ideeën:

  • De Vlaming gaat massaal aan het koken. Organiseer een virtuele kookles voor je volgers. Zet het recept achteraf op je Facebookpagina. Let er in dat geval op dat je veel uitleg geeft bij elke stap van je recept. Want anders dan bij een professionele video, kan je niet op elke stap gedetailleerd inzoomen. Je uitleg is dus extra belangrijk. Op onze Facebookpagina vind je tal van voorbeelden.
  • Mensen samenbrengen, zit in het dna van de horeca. Dat kan ook virtueel. Organiseer een beer tasting of wine tasting (en verkoop eventueel op voorhand een bier- of wijnpakket).
  • Of wat dacht je van een cocktail session of coffee tasting? Ideaal voor moederdag of een ladiesnight.
  • Laat je huis-DJ een live feestje bouwen. Tip: kijk eens op de Facebookpagina virtuele fuif .
  • Deel je passie met je volgers. Ben jij heel sportief? Een yoga liefhebber? Deel dit live met je volgers. Of misschien ken jij alles van kruiden? Neem je volgers dan eens live mee naar je moestuin en deel je culinaire kennis…
  • Laat je volgers kennismaken met jouw beroep. Ben je maître, dan kan je bijvoorbeeld eens tonen hoe je een tafel écht mooi decoreert.

Wat je ook doet, houd rekening met twee zaken: (1) wat interesseert jouw volgers? & (2) wat past bij jou als persoon of horecazaak?

Tot slot: Hoewel dit artikel over Facebook gaat, kan je ook Live gaan in de Instagram-stories. De principes blijven hetzelfde. Als jouw volgers niet op Facebook actief zijn, maar wel op Instagram dan is dat misschien een beter idee.

Veel succes!