4 do’s & dont’s voor een winstgevende menukaart

"Een menukaart is meer dan een opsomming van je gerechten, het is een van je sterkste verkooptools" zegt trainer Dany Dhollander. Een ondoordachte menukaart is een gemiste kans. Dus deelden we op Instagram 4 do’s and don’ts, of op z’n Dany's: 4 Da nie/da wel tips om een verleidelijke menukaart te maken. Dit zijn ze:
Maandag 3 March 2025

1. Hoe omschrijf je je gerechten?

🔴 Da nie: Een droge, feitelijke omschrijving zonder gevoel. ‘Stoofvlees met friet’ is niet verkeerd, maar maakt niemand echt enthousiast.

Da wel: Vertel een verhaal. Wat maakt jouw stoofvlees bijzonder? Gebruik aantrekkelijke omschrijvingen die de smaakpapillen prikkelen. 'stoofvlees met frieten’ zegt weinig, terwijl ‘stoofvlees van West-Vlaams rund met lekker trappistenbier uit de streek’ doet watertanden.

Bekijk de Instagram Reel

 met expert Dany Dhollander

Gedetailleerde omschrijvingen? Da nie vs. Da wel

2. Welk formaat & lay-out kies je? 

🔴 Da nie: Bij een menukaart die te groot, onoverzichtelijk, onhandig, ... is, verliezen gasten hun interesse en goed humeur.

Da wel: Kies voor een handig formaat en een overzichtelijke lay-out die het oog van je gasten (ver)leidt. Gebruik aandachttrekkers zoals kaders en negatieve ruimte om je moneymakers slim in de kijker te zette.

Bekijk de Instagram Reel

met expert Dany Dhollander

Het formaat & de lay-out: Da nie vs. Da wel

3. Kies je voor een aparte dessertkaart of niet? 

🔴 Da nie: Desserts op de gewone menukaart zetten? Klanten maken op voorhand hun rekening en beslissen daardoor al op voorhand dat ze het dessert overslaan.

✅ Da wel: Een aparte dessertkaart doet wonderen. Na een geslaagde maaltijd zijn gasten sneller geneigd zich nog eens te laten verleiden. Een aparte dessertkaart aanbieden zal de dessertverkoop aanzienlijk verhogen.

Bekijk de Instagram Reel

met expert Dany Dhollander

Een aparte dessertkaart? Da nie vs. Da wel

4. Gebruik je de techniek van decoy pricing al? 

🔴 Da nie: Je gerechten, met hun verschillende prijzen, willekeurig opsommen, zonder na te denken over de psychologie erachter? Dat gaat je winst absoluut niet boosten.

✅ Da wel: De techniek van decoy pricing toepassen. Een slimme techniek waarbij je bewust een duurdere optie toevoegt, waardoor de middelste optie aantrekkelijker wordt. Mensen kiezen vaak de gulden middenweg. Ze willen niet het goedkoopste, maar ook niet het duurste.

decoy pricing strategie voorbeeld

Bekijk de Instagram Reel

met expert Dany Dhollander

Je gasten een beter prijsgevoel geven: Da nie vs. Da wel

Een sterke menukaart is een echte gamechanger. Met de juiste beschrijvingen, slimme prijsstrategieën en verleidelijke presentaties kan je je omzet aanzienlijk verhogen. 

Nog meer tips van expert Dany Dhollander?

Volg dan de opleiding:

40 marketingtips voor een verleidelijke menukaart

Tags:

  • Horecatips en inspiratie