4 do’s & dont’s voor een winstgevende menukaart
1. Hoe omschrijf je je gerechten?
🔴 Da nie: Een droge, feitelijke omschrijving zonder gevoel. ‘Stoofvlees met friet’ is niet verkeerd, maar maakt niemand echt enthousiast.
✅ Da wel: Vertel een verhaal. Wat maakt jouw stoofvlees bijzonder? Gebruik aantrekkelijke omschrijvingen die de smaakpapillen prikkelen. 'stoofvlees met frieten’ zegt weinig, terwijl ‘stoofvlees van West-Vlaams rund met lekker trappistenbier uit de streek’ doet watertanden.
Bekijk de Instagram Reel
met expert Dany Dhollander
2. Welk formaat & lay-out kies je?
🔴 Da nie: Bij een menukaart die te groot, onoverzichtelijk, onhandig, ... is, verliezen gasten hun interesse en goed humeur.
✅ Da wel: Kies voor een handig formaat en een overzichtelijke lay-out die het oog van je gasten (ver)leidt. Gebruik aandachttrekkers zoals kaders en negatieve ruimte om je moneymakers slim in de kijker te zette.
3. Kies je voor een aparte dessertkaart of niet?
🔴 Da nie: Desserts op de gewone menukaart zetten? Klanten maken op voorhand hun rekening en beslissen daardoor al op voorhand dat ze het dessert overslaan.
✅ Da wel: Een aparte dessertkaart doet wonderen. Na een geslaagde maaltijd zijn gasten sneller geneigd zich nog eens te laten verleiden. Een aparte dessertkaart aanbieden zal de dessertverkoop aanzienlijk verhogen.
4. Gebruik je de techniek van decoy pricing al?
🔴 Da nie: Je gerechten, met hun verschillende prijzen, willekeurig opsommen, zonder na te denken over de psychologie erachter? Dat gaat je winst absoluut niet boosten.
✅ Da wel: De techniek van decoy pricing toepassen. Een slimme techniek waarbij je bewust een duurdere optie toevoegt, waardoor de middelste optie aantrekkelijker wordt. Mensen kiezen vaak de gulden middenweg. Ze willen niet het goedkoopste, maar ook niet het duurste.

Bekijk de Instagram Reel
met expert Dany Dhollander
Een sterke menukaart is een echte gamechanger. Met de juiste beschrijvingen, slimme prijsstrategieën en verleidelijke presentaties kan je je omzet aanzienlijk verhogen.
Nog meer tips van expert Dany Dhollander?
Volg dan de opleiding: