Hoe maak je een goede menukaart? 6 trucjes voor meer omzet

Je menukaart is je belangrijkste interne salestool. Als je ’t goed aanpakt, dan stuur je de gast naar de winstgevende gerechten en dranken.Een paar uur langer nadenken over dit velletje papier, kan je aardig wat geld opleveren. Gebruik onze tips en voorbeelden om zelf een creatief menu te maken.
Friday 29 May 2020

Bij de menu heb je de volledige aandacht van de gast. Dit is jouw kans om je meest winstgevende gerechten/dranken te verkopen. In het vakgebied van menu-engineering ontdekken we 6 criteria voor een rendabel en aantrekkelijk menu:

  • het formaat

  • de leesrichting

  • het aantal keuzeopties

  • de prijsvermeldingen

  • het ontwerp

  • de verwoording

1. Het formaat van een menukaart

Al eens bedacht dat de vorm van je menu een bepaald imago en dus prijsbeeld uitstraalt? En wat met het onderhoud van je kaart, de reiniging en hygiëne? De dikkere vouwkaarten bijvoorbeeld zijn moeilijk te ontsmetten. In coronatijden zijn deze dus uit den boze en absoluut af te raden. Misschien moet je wel snel een ‘noodkaart’ ontwikkelen?

Mogelijkheden voor het “coronaformaat”

  • Wegwerp- of meegeefformaat. Meegeven is misschien wel interessanter dan wegwerpen. Beschouw het als een soort van businesskaartje dat je gasten mee naar huis kunnen nemen. Het is misschien ook wel de goedkoopste oplossing. 
  • Op afstand. Je menu schrijven op een chalkboard en de gast laten kiezen vanop afstand.
  • Online. Staat heel je menukaart online? Ideaal! 
    • Zet een duidelijke link naar je menu op je homepagina
    • Zorg ervoor dat je online menu up to date is, inclusief de prijzen
    • Maak eventueel een QR-code aan. Dit is heel eenvoudig: Google even op "QR code generator"
  • Gelamineerd menu. Een gelamineerd vel papier kan je eenvoudig ontsmetten en is dus coronaproof voor gasten die geen smartphone bij de hand hebben.

2. De juiste producten op de juiste plek

Wist je dat mensen op een bepaalde manier je kaart bekijken? Onderzoek toont aan welke items op een menukaart het meest in het oog springen. Dit noemen we de ‘sweet spots’ van je menukaart. Bij een dubbele kaart zie je dat de ‘sweet spot’ op de rechterzijde valt. Bij een drieluik-kaart zijn er 2 ‘sweet spots’. Het is logisch dat je specialiteiten en meest winstgevende producten op die plek moeten staan. De hardlopers van je restaurant vermeld je in de “sweet spot” van je kaart.

3. Het aantal keuzeopties

Gasten die te veel moeten lezen en bekijken, krijgen onbewust een negatieve indruk. Vooral als het over gerechten gaat natuurlijk. Dan vrezen ze dat je dat niet allemaal vers kan klaarmaken. Daardoor verwachten ze een lagere prijs. Bovendien krijgen ze keuzestress, waardoor ze terugvallen op een veilige keuze. Bv. een Lipton Ice Tea i.p.v. jouw lekkere en uiterst rendabele home made ice tea. Zonde van jouw inspanningen. 

Wat is dan het 'magic number'. Dat is moeilijk te zeggen, maar onderzoek wijst uit dat je het best bij maximum 46 keuzes houdt. Of het nu 42 of 48 keuzes zijn, maakt eigenlijk niet uit. Belangrijk is dat je beseft dat je de keuze best beperkt om rendabeler te zijn. Nog een tip: bundel maximum 7 keuzes per categorie. Dat is comfortabel voor de gast om te kiezen en de kaart te 'scannen'.

4. De prijzen op je kaart

Eurotekens wel of niet vermelden?

Tenzij jouw concept inzet op uiterst lage prijzen, dan zet je je prijzen niét prominent op je kaart. Waarom zou je de prijzen in koeien van letters op je kaart zetten? De prijs is uiteindelijk het meest onprettige deel van de avond. Daar wil je de gast zo weinig mogelijk mee confronteren. En jij wil natuurlijk ook dat de gasten eerst naar de producten kijken, en pas in tweede instantie naar de prijzen. Een belangrijke tip: houd de prijsvermelding subtiel. In menu-engineering heet dit “nested pricing”:

  • Zet de prijs in hetzelfde lettertype als het gerecht, zo glijden de ogen over de prijs.
  • Schrijf de prijs altijd kleiner (gemiddeld 2 lettergroottes kleiner) dan het gerecht.
  • Laat de eurotekens weg.
  • Zet je prijzen niet in een aparte kolom, lijn je prijzen m.a.w. niét uit.
nested pricing

Een voorbeeld van 'nested pricing', een subtiele prijsvermelding.

Volgorde van de prijzen?

Start met de hoogste prijs en wissel daarna af met lagere en hogere prijzen door elkaar. Dit geeft de gast het gevoel dat alles aanvaardbaar geprijsd is. Een paar dure gerechten (binnen het budget van de gast) geeft het gevoel dat de gerechten van hoge kwaliteit zijn. Vermeld bv. eerst een fles wijn van 60 euro, vervolgens een fles van 42 euro en dan weer één van 58 euro. Een rijtje van laag naar hoog? Dat is in elk geval geen goed idee.

5. Het ontwerp

Welke items ga je in schijnwerpers plaatsen? In menu-engineeringtaal heet dit “boxing”. Je zet de meest winstgevende gerechten in een kader. Het is bijvoorbeeld zonde om het kidsmenu te omkaderen. Want dat is niet het menu dat je het meest wil verkopen. Tenzij je een indoor speeltuin runt natuurlijk.

TOOL-TIP: www.canva.com

Zelf je menukaart maken? Wij raden de tool Canva aan om je kaarten te ontwerpen of om inspiratie op te doen. Zeker in coronatijden kan je deze tool gebruiken om snel een “noodkaart” te ontwerpen. Gratis en voor niks.

menu boxing

Weet jij welke items van je menu extra aandacht verdienen? Die kan je best omkaderen. Dit wordt 'boxing' genoemd.

6. Verwoording

Ook de schrijfstijl doet veel. Als je biologische producten gebruikt, benadruk dat dan ook op je kaart. Termen als “biologisch”, “ambachtelijk”, “slow-cooked”, “yoghurt van de lokale boer”, “vegan”, … zijn erg in trek. Moet je daarom heel je keuken omgooien? Zeker niet. Maar als je af en toe zo’n product gebruikt, dan komt het jouw menukaart alleen maar ten goede. Een vol-au-vent en een steak friet zou je ook wat anders kunnen omschrijven. Laat je creativiteit de vrije loop en laat de gasten watertanden

Nog een laatste tip:

Heel wat gasten checken thuis al de menukaart. Besteed dus ook voldoende aandacht aan je online menupagina, want daar begint het kiezen (en watertanden) al ...

Wil je je verdiepen in menu-engineering?

Uiteraard moet je ook weten wélke gerechten nu het meest rendabel zijn. Een kritische analyse van je aanbod is belangrijk.

In dit webinar krijg je alvast belangrijke inzichten. Durf jij het aan je aanbod grondig in vraag te stellen? En heb je al een basiskennis F&B? Dan raden we de 2-daagse opleiding F&B analyse met Dany Dhollander aan.